2007-08-16

Språkfadäs

Så blev det så där knasigt igen, vi bara missförstår varandra. Han säger en sak och tror att jag förstår hans undertext. Jag förstår den inte och gör något annat. Vilket resulterar i lite surt meningsutbyte.

Nu var inte det här något allvarligt och inget att krisa över men det är fashinerande hur lätt det är att missförstå varandra. Att ord som "ska du dusha?" egentligen betyder "jag vill duscha med dig, när är du klar?" är kanske inte alltid så lätt att förstå.

Det är väl det som är utmaningen med relationer att lära sig förstå varandra. Att jag får lära mig att vara tydlig i vad jag vill och hur jag förmedlar det men oxå att förstå att jag kan vara lika otydlig som andra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

aha! Märkte det på ett av barnen häromdan. Jag tycker att de är så hårda i sitt språkbruk och väldigt otrevliga! Vid hästhoppningarna sa 9-åringen : "du får inte se" å ryckte bort kameran (min...)Genast ville jag ju kontrollera att hon inte gjorde nåt knasigt...Vad hon kanske BORDE sagt var: "du får inte se på bilden förrän jag har kollat om den är bra. Jag är så osäker på fotografering eftersom jag är nybörjare och jag har en oerhörd prestationspress på mig själv att allt skall bli perfekt" Då hade jag respekterat henne och tälmodigt väntat på att hon visade mig dem som hon var nöjd med...

Alltså: Genom att vara tydlig och kommunikativ följer respekt och den reaktion vi vill ha.

Jag skall jobba på barnen när jag träffar dem nästa gång - en hel vecka!!

ellapix sa...

Jo precis, och det är ju heller inte alltid så lätt att uttrycka vad en känner innerst inne. Typ att en är rädd eller osäker. Då är det lättare att bara säga något kort och hårt.

Vilken härlig utmaning! Skulle mer än gärna delta i den.