2007-08-20

Duck City

"Duck City är belägrat av fetma. Regeringen bekämpar "den vita valen" med hjälp av ständiga kontroller och stränga bantningskliniker. Men suget efter fett, socker och salt är lönsamt, och magnaten John von Andersson djupfriterar ostört vidare i skydd av sin vänskap med Duck Citys president. Lena Anderssons bok Duck City är en plats som är på bristningsgränsen både fysiskt och psykiskt, en stad som är både obehagligt bekant och bedrägligt främmande."

Så lyder baksidestexten till denna galet skruvade bok skriven av Lena Andersson. Den började väldigt bra och jag satt och läste högt för C ur den när vi var och badade vid Nydalasjön. Men sedan tog det sig inte utan ironin och satiren liksom försvann in i en dimma av fett. Det var en helt okej bok att läsa och den är väldigt lättläst. Men passar bäst som tidsfördriv och slöläsning. Jag behövde inte tänka eller anstränga mig när jag läste den.

Jag ger den tre koppar rykande hett te




Inga kommentarer: