2007-08-02

Dunka mig debatten

I Arbetaren idag skriver Reb Kerstinsdotter ett väldigt intressant inlägg i debatten kring kvinnor och deras sexualitet. Kerstinsdotter skriver att Slampighet är en feministisk strategi. Jag kan inte annat än att hålla med. För finns det något som irriterar mig mer än att vi ska förminska och fördumma. Reb Kerstinsdotter skriver det här så bra. Har ni möjlighet att läsa debattartikeln så gör det, möjligen kommer den att ligga ute på deras hemsida inom en snar framtid.

Huvudpoängen är dock att det i heteronormativitetens spår kommer sånt som inte är normalt. Det normala är en tvåsamhet där parterna är olikkönade, ungefär samma ålder och monogama. Där sexualiteten plaseras in i den privata sfären. I och med detta blir allt annat onormalt och skamfyllt, det är helt enkelt inte rätt att en tjej vill ha gruppsex eller att ha samkönat sex. Att vilja något annat än monogamtheteronormativt är med andra ord fyllt med skamkänslor.

Kvinnor som visar upp sin sexualitet blir kallade för slampor och horor. Kvinnor fråntas därmed rätten till sin egen sexualitet. Har en kvinna sex med olika partners gillar hon BDSM eller gruppsex så kan hon inte vara annat än konstig och avvikande. Då vi kvinnor helt enkelt inte ska ha någon sexualitet, om det inte är med vår jämngamla partner som vi lever i ett monogamt förhållande med. Det vet vi ju alla att kvinnor måste klä sig på ett visst sätt eller vara på ett visst sätt för att verka trovärdiga i en våldtäktsrättegång. Annars kan alltid den åtalade yrka "Hon ville ju, det syntes ju på henne..."

Bara för att en kvinna vill ha sex betyder inte att hon vill bli våldtagen! När ska vi få rätten att själva bestämma hur vi vill klä oss, vara och uttrycka våra känslor?

I diskussionen kring ordet hora lyfter Kerstinsdotter fram nåogt väldigt viktigt. Varför vill vi inte bli kallade för horor, bögar eller flator. Vad är det som är så fult med dessa ord? Varför ska hororna stå ut med att deras yrkesnamn ska vara ett skällsord? Vem skulle säga din djävla gymnasielärare? Horor är en yrkeskategori som vi kan klanka på hur mycket som helst för att det är förnedrande, förnedrande att bli kallad hora och att måsta vara det. För ingen kan väl av egen fri vilja bli hora?

Det är knepigt det där med ord, att ta tillbaka dess innebörd. Själv har jag tex svårt för att använda några andra ord om kön än kuk och fitta. Jag tycker att fitta är ett vackert ord som vi borde anvädna oftare. Det låter så fint i munnen liksom, förhoppningsvis smakar det lika fint *ler* Det samma gäller ordet knulla. Jag knullar mer än gärna, men visst jag älskar oxå ibland och ibland har jag sex men allt som oftas så knullar jag faktist. Det är viktigt att erövra orden, att inte ladda dem med negativ inebörd att våga ge dem eget liv.

Jag har det bra för jag lever enligt normen, jag lever i ett monogamt heteroförhållande där min partner är i ungefär samma ålder som jag. Jag drömmer om hus, större bil och sånt som de flesta drömmer om. Men det gör mig inte mindre arg.

Inga kommentarer: