2007-08-20

Att ställa upp

När jag var ute och motionerade idag så började jag fundera på det där med att ställa upp. För mig är det ett ganska negativt laddat ord. Så klart är det inte helt negativt för jag ställer alltid upp på en vän i nöd och då oavsett vad jag måste göra eller håller på med. Behövs jag så finns jag där.

Men att ställa upp för att göra någon glad det är svårt. Eller rättare sagt det kräver väldigt mycket från den som gör det. För mig är det så i alla fall, om jag vet att personen ställer upp och egentligen vill göra något annat så kan jag inte njuta av det jag gör. För allt jag kan tänka är att hon/han egentligen vill göra något annat. Jag tappar glädjen i det liksom.

Sedan kan alltid ett "ställauppande" resultera i utpressning. Men jag gjorde ju det där för dig, alltså borde du ställa upp för mig. Nu har jag ställt upp fem gånger så det är dags för dig att dra ditt strå till stacken.

Med andra ord det är svårt att ställa upp på ett snyggt sätt. Det är därför jag inte gör det. Jag gör bara sånt jag själv vill, ibland är viljan att göra någon annan glad och då gör jag den andra glad. Men jag skulle aldrig visa att jag egentligen vill göra något annat.

Som sagt det är svårt det där...

3 kommentarer:

Anonym sa...

För mig är ställa upp nog något man gör för de som behöver det. Men när du skriver om det som du gör så har du ju rätt i att det genast blir negativt laddat när man gör det för att inte stöta sig med någon, för att det handlar lite om utpressning - helt enkelt för att undvika något värre.
Hmmm.... intressant

ellapix sa...

Ja ibland är det bra att vrida och vända, även om det kan ställa till det för en rejält.

Anonym sa...

"Att ställa upp" är för mig något positivt. En gör ngt för att en vän behöver en. Alla vet ju tex att hjälpa ngn att flytta är skitjobbigt - men ngt man gör/ställer upp på eftersom en behövs.

Att vara behövd är nog det viktigaste för en människa. Att känna att en gör skillnad för ngn annan. Allt i livet görs inte i glädje men att en vän, även om det är bökigt och fick ställa in saker, "ställer upp" för mig om jag är sjuk, ledsen elelr behöver hjälp med något är för mig vänskap. Att ngn bara gör saker när det är roligt - då är det inte en vän. Det är en ytlig bekantskap som jag både kan ha och vara utan...