2007-08-07

Flickan som lekte med elden

Har precis läst ut boken Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson. Så här lyder baksidetexten

"Mikael Blomqvist på Millennium har fått korn på ett hett nyhetsstoff. Journalisten Dag Svensson och hans sambo Mia Bergman har hittat avslöjande uppgifter om en omfattande sexhandel mellan Östeuropa och Sverige. Många av de personern som utpekas i traffickninghävan har höga positioner i samhället. Samtidigt återvänder Lisbet Salander till Sverige och händelser i hennes mörka förflutan börja göra sig påminda. När Dag och Mia blir brutalt mördade riktas misstankarna mot Salander och en stor polisjakt drar igång. Salander betsämmer sig för att en gång för alla göra upp med det förgångna och straffa dem som förtänar det. Blomqvist och Salanders vägar korsas ännu en gång."

Alltså jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Sträckläste de 400 sista sidorna idag och den var bara så bra. Spännande och samtigt välskriven. Den här boken är inte som den tidigare, där det i mitt tycke mer handlade om moraliska ställningstaganden. Visst var den bra jag menar inte så, men den var kanske inte en gastkramande kriminalroman. I den här boken var det spännande och jag fick under några gastkramande minutrar ändra alla mina tankar kring huvudkaraktärerna. Mer vill jag inte säga för då avslöjar jag för mycket.

Den här boken ger jag med glädje


av fem möjliga

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst sträckläser en den m glädje! dessutom bor lisbeth typ granne m mig å allt rör sig i mitt kvarter... Uppgörelsen e på mitt land! Hallå va spännande! :D
EM

Anonym sa...

Ja visst sträckläser en den m glädje! dessutom bor lisbeth typ granne m mig å allt rör sig i mitt kvarter... Uppgörelsen e på mitt land! Hallå va spännande! :D