2007-06-25

Jag är kvinna och kåt!

Jag upphör aldrig att förvånas. Jag vet att jag skriver om sex och sexualitet ganska ofta. Eller jag tycker inte att det är ofta nog för det är ett ämne som bör diskuteras.

Som sagt jag upphör inte att förvånas. Kvinnor får inte ha någon sexualitet, eller någon fri sånda i alla fall. Vi får inte vilja och önska, vi får inte ha sex hur som helst. Jag blir så trött på alla som ska stympa och krympa den kvinnliga sexualiteten. Tänk att det fortfarande på 2000-talet är fult att som kvinna säga att en vill bli påsatt eller Dunkad gul och blå. Att jag som kvinna är kåt och önskar göra något åt det. Om ett par har sex på en toalett så kan det ju inte vara så att det var kvinnan som ville det? Eller?

"Snälla följ med mig hem, för jag behöver lite värme.
Ja, det ska jag få. Vi kan leka hela natten.
Dunka mig gul och blå.

Jag vill se ut som svenska flaggan när du är klar.
Mörbultat, Underbart.
Dunka mig gul och blå.
Jag vill att du ska komma om o om o om o om igen.
Japp, japp... Dunka mig gul och blå."

Det kan bara inte få fortsätta att vara så att en kvinna inte får vara kåt, utan att hon bara ska ha behov av kärlek och närhet. Av ömhet inte vällustigt mänskligt sex. Ska en kvinna måsta hålla inne alla sina mänskliga behov av lust och kåtet? Det är ju fördjävligt om det ska vara så än i dag.
Det är som kvinna fult att ha sex för sexets skull, men ännu värre är det att som kvinna ha sex för att dämpa sin kåthet. Beviset för detta är debatten kring sommardängan Dunka mig gul och blå av Frida. Låten har blivit avständ från vissa radistationer för att den beskriver en dålig kvinnobild. Att kvinnor som inte har sex med hjärtat eller med känsla de har inte sex på rätt sätt.

Enligt radio P4, några utvalda stationer, så har de valt att inte spela den här låten för att den uppfattas som kränkande. Kränkade? Hur menar det då? Kränkade för att personen i låten ville ha en man med sig hem och sedan inte ville ha honom dagen därpå. Är det därför den är kränkande? Jag kan helt enkelt inte förstå. De väljer inte bort att spela Hip Hop där kvinnosynen är någon helt annan. Här handlar det om en kvinna som faktist tar tag i sin situation, som inte låter sig vara slav under en trist kvinnobild.

Mä har inte vi kvinnor en uppdämd kåthet som ibland måste få komma ut. En kvinna som är singel ska väl kunna ha sex med vem hon vill och utan att det ska måsta vara någon särskild känsla med. Ibland är det bara ren och skär kåthet, vad är det för fel med det?

Låt oss kvinnor ha vår sexualitet i fred! Låt oss använda våra kroppar som vi vill och låt oss ibland ha sex utan att behöva blanda in en massa känslor. Det gör oss inte till mindre kvinnor för det! Låt varje människa forma sin egen sexualitet själv!

2 kommentarer:

A-L sa...

Heja!

Anonym sa...

Fattar inte hur låten kan anses kvinnoförnedrande. Möjligen mansförnedrande isåfall om man skall använda samma tolkningssätt som man gör då man säger att hiphoplåtar ofta är kvinnoförnedrande.Det är alltså kvinnoförnedrande att vara objekt och kvinnoförnedrande att vara subjekt.Vi får inte låta oss utnyttjas av män, vi får inte heller ta tag i vår situation och leva ut vår sexualitet. Vad är det här? Afganistan på 1300 talet?