2007-06-25

Damernas detektivbyrå

Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith

"Mma Precious Ramotswe är inte vem som helst. Hon är Botswanas första kvinnliga privatdetektiv. Det är både en ära och en börda att leva med. Mma Ramotswes metoder är en smula okonventionella men med klokhet och sunt förnuft - och en fenomenal förmåga att vinna människors förtroende - lyckas hon oftast hjälpa sina bekyrmade klienter."

Denna som den förra boken tillhör kategorin myslitteratur. Det känns fint att läsa den. Men då jag precis läst Donna Leon så slår det mig hur generaliserande den här boken är. Alla Zuluer är tex på ett visst sätt. Vissa länder beskrivs lite torftigt. Jag vill inte säga att det är rasistiskt för det känns lite som när vi här i Sverige lite skämtasamt beskriver Norge. Men lika fullt så är det generaliserande. Det är dock inte så vidrigt som i Inte utan min dotter. Som sagt det här är mys litteratur och jag tycker om karaktärerna. Tycker kanske bara att författaren kunde vara lite mindre generaliserande i sina beskrivningar.

Det är en trea för mig, en trevlig bok som går lätt att läsa ut. Jag läste den på en dag. Den lämnar inte något dirket avtryck och jag behövde inte tänka särskilt mycket. Men det är alltid instressant när det är en kultur som är så skild från ens egen som skildras, så därför får den ett litet plus. Men som sagt jag är ändå lite kritisk...

Inga kommentarer: