2007-06-19

Förtrolighet

När jag börjar känna förtrolighet eller att jag märker att någon är förtrolig med mig, då anser jag att den vänskapen har fördjupats. Då har personen blivit vän istället för bekant.

Alla är vi väldigt olika, somliga har lätt för förtrolighet och andra kräver mer. Med kräver mer menar jag att de verkligen måste känna att de litar på personen. Jag tillhör nog den första kategorin människor. Jag har lätt för att berätta mycket och fort. Jag är inte rädd för att utelämna eller blotta mina sår. Jag har till exempel bestämt för mig själv att jag alltid ska berätta vad som hänt min mamma. När folk jag knappt känner berättar om sina föräldrar och sedan frågar vad gör dina så berättar jag alltid. Tycker att det känns dumt att inte göra det. Förr kunde jag säga "mamma var frisör" med betoning på var men det är ju inte säkert att folk drar parallerer med att hon inte lever längre då. Hon kan lika gärna vara sjukpensionär. Men när en person som kräver mer väl öppnar sig och blottar sin själ då är det så mycket mer värt.

Förtrolighet är nog den viktigaste ingrediensen för att en relation ska blomstra. Utan den dör allt ut. Det blir en ytlig bekant eller kärleksrelationen dör. I alla fall är det så för mig, det är viktigt för mig att kunna "krypa under skinnet" på den andra att verkligen förstå. Att få hemligheter berättade för sig och att få vara med i olika skeenden i livet. De där jag inte varit närvarande kan jag får återberättatde för mig. Det är väldigt viktigt.

Många människor lever bara i nuet och tycker att nuet och framtiden är det viktigaste, men så tycker inte jag. För historien är det som format personen, därför är det är minst lika viktigt att veta den. Att få ett hum om vad som skapat och hur situationer påverkat dennes liv i den riktning det har idag.

Vi hade ett sånt samtal igår. Jag lever för dessa samtal. De är de allra bästa stunderna för mig. De slår till och med sex. Då ska ni veta att det är inte mycket som slår sex i min värld kanske är det så att förtroliga samtal är det enda... Det är med andra ord livsviktigt! Det är avgörande för om en relation är något att ha eller inte. Eftersom jag tycker att sex är det allra viktigaste i en kärleksrelation, utan sex eller dåligt sex ingen relation. Då förstår ni kanske hur viktigt det förtroliga är.

Nu tror jag inte att jag är ensam om att tänka så här eller att det för den skull är väldigt nydanande. Men jag kände bara att det var viktigt att få det på pränt. Att för mig själv förstå vikten.

Inga kommentarer: