2008-10-14

Irritationsbloggen

Har varit inne på Ansiktsboken och det finns så mycket snobberi där som jag bara blir helt galen på. Det samma gäller de flesta andra communitys oxå. Överallt där det finns presentationer.

För alltid finns det snusförnuftiga människor som måste skriva sånt som

"Jag hatar särskrivningar" i sina presentationer eller jag är inte det och det eller annat negativt. Jo jag vet jag är inte särskilt positiv jag heller för tillfället.

Men min fråga är Varför vill en definiera sig själv genom sånt som är negativt. Varför är det viktigt att visa att så löjliga saker som sär skrivningar är viktigt. Om det då hade gällt kvinnomisshandel eller hedersrelaterat våld. Då hade jag förstått men särsk rivningar hur viktigt är det? Dessutom tycker jag att det är roligt. Jag tycker personligen att språket växer och utvecklas av att det blir fel då och då. Ett språk är inget dött ting utan något i högsta grad levande och därmed kommer det alltid att finnas felstavningar, särskrivningar och grammatiska knasigheter. Så är det, get over it.

Jag har själv bestämt mig för att endast definiera mig själv utifrån det som jag tycker är positivt. Istället för att säga jag äter inte kött så kommer jag att säga jag äter bara grönsaker, frukt och baljväxter dvs jag är vegetarian. Det är liksom konstigt att säga jag är inte det och inte det istället för att jag är det här och det här. Jag kan detta och gör detta mer än gärna. Det känns som att jag bara blir en luddig klump som ingen får någon tydlig bild av om jag bara skulle säga vad jag inte var.

Känner att jag har en såndär sur och grindag idag. En dag när jag lätt blir irriterad över onödiga saker. Onödigt är verkligen det rätta ordet men det går inte att låta bli. Vill ni läsa något mindre gnälligt gå in här och kolla.

2 kommentarer:

A-L sa...

Mycket smart tänkt att börja definiera sig själv med vad man är istället för inte-saker. Det där ska jag försöka komma ihåg.

Själv har jag problem med särskrivningar. Kan bero på att jag läser så många hockeybloggar och -forum där särskrivningarna härskar. Man kan väl säga att dom killarna inte är ute efter att utveckla det svenska språket. Handlar snarare om lathet eftersom dom inte ids använda punkt och stor bokstav heller. Hä' bli' bara som en enda gröt i mina ögon. Det blir så svårt att läsa för en sån som mig som inte har någon textkoncentration.
Det är ungefär som med Sara Lidmans böcker. Jag älskar hennes språk och rytm, men jag har inte koncentrationen att läsa hennes texter ordentligt. Det slutar med att jag brukar skrålla hela sidor för att komma framåt i texten. (Tror jag är lite off topic nu).

Hur som, mycket bra tänkt med positiva definitioner istället för negativa. Ska ta till mig det och försöka använda mig av det praktiskt.

Anonym sa...

Jag håller med AL. Väldigt intressant iakttagelse, Ellapix. Jag tror människor väljer att definiera sig med inte-saker för att det blir ett skydd. Man håller folk på avstånd med att säga "jag är minsann inte..." Det är betydligt mer modigt att skriva/säga vad man ÄR. Tänk om någon blir provocerad då och biter ifrån? Då är man liksom oskyddad. Man har redan stuckit ut hakan.

Jag kan känna igen mig i det där ibland. Och om man är i negativ miljö så är det lätt hänt. På mitt förra jobb blev alltid diskussionerna så negativa vid "tantbordet" och jag bet ifrån med att säga vad jag minsann INTE var :) På något vis var det det enda som nådde fram till dem. Men negativt föder negativt. Jag vägrar läsa/titta på nyheterna nu med allt krisande. Det är inte bra för oss. Jag välkomnar positiviteten i världen! *står på barrikaderna*

Låt oss bli dess förkämpar! ;)

- ic