2008-10-24

Böckerna

Vilken bok läste du senast?
Läste jag ut senast måste jag nog ändra till då får det bli Ensamhetens vin av Irène Némirovsky. För tillfället läster jag; Söndra och härska en bok om delningen av Afrika, Montecore en svensk tiger ljudbok och Invasion! vanlig bok. De båda sista av Jonas Hassen Khemiri. Sedan läser jag även Kerstin Malms bok Hunden Människan Relationen.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Det är väldigt blandat

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du “nu har jag en fjärdedel kvar”, “en tredjedel”, “hurra bara hälften kvar” .
Nej jag är nog tvärt om, om boken är bra det vill säga. Då låter det mer "nej bara hälften kvar", åh nej bara en tredjedel kvar" osv. De sista sidorna kan jag suga på länge så att boken inte tar slut.

Hur väljer du böcker du vill läsa?
Går på känsla. Lånar oftast de böcker jag läser på bibblan och då handlar det om vilka böcker som finns inne och vad som står på baksidan. Har jag hört något om boken förr, läst författaren förr osv.

När blir en bok för lång?
Aldrig om den är bra. Är den dålig kan några sidor vara för långt.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Det spelar ingen som helst roll. Läser båda språken lika lätt.

Vilken bok blev du senast berörd av?
Citroner gula av Kajsa Ingemarsson

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
Självklart, det är självplågeri att lästa en dålig bok.

Vilken bok lämnade du senast?
Carl-Johan Vallgren - För herr Bachmans broschyr.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du ofta?
Tror inte att jag har någon genre som är överrepresenterad jag har en väldigt god blandning. Men jag har lånat en hel del deckare på sista tiden, försöker bryta det mönstret.

Rekommendera fem författare!
Paul Auster, John Irving, Torgny Lindgren, Kate Atkinson och Selma Lagerlöf

Rekommendera fem böcker.
Illusionernas bok, Ciderhusreglerna, Ljuset, Mänskligkrocket, Herrgårdssägner

Hittad hos Lisa

2 kommentarer:

Maria sa...

Åh, John Irwing är riktigt bra! "En bön för Owen M(nånting)y" är en av mina mesta favoriter.

Måste kolla upp Kate Atkinson, man kan aldrig få tillräckligt många bra tips!

ellapix sa...

Meany tror jag han heter i efternamn och ja den är verkligen bra.