2007-09-24

Kommunikation

Det märks att en jobbar när en hinner tvätta, handla, damsuga, surfa runt lite och slappa framför teven. Plus äta en god middag. Fashinerande.

Efter en liten sammandrabbning i helgen så har jag inte kunnat låta bli att fundera kring vem jag är och vad jag gör. Jag är kanske inte alltid så smidig i mitt sätt att kommunicera. Fast det hänger mycket ihop med att vi kommunicerar väldigt olika och inte alltid förstår varandra. I grunden menar vi samma sak men det ser jag inte just då. Istället ser jag alla saker som är olika.
När jag känner mig sårad eller dålig på något sätt så vill jag berätta hur jag känner. Min filosofi är att om jag inte berättar så kommer han aldrig att veta och kommer heller aldrig att lära sig hur jag är. När jag var yngre så trodde jag att min partner "ska veta" vad jag känner utan att jag berättar det. Jag kunde gå omkring och vara sur och purken länge för att stackarn inte förstod. Idag kan jag säga att jag ser på det där på ett helt annat sätt. Det finns inget att gå omkring och vara tyst för, eller inte berätta. Att tro att saker och ting ska lösa sig genom att inte prata är som att leva i en dröm. För dessa saker kommer istället att lagras inom en och tillslut kommer kärleken att dö. En kommer att tro att det bara var kärleken som försvann när det i själva verket var så att jag dödade den, sakta men säkert genom att inte prata med min vän.

Så långt har jag med andra ord kommit att jag vet att det är livsviktigt att berätta vad en känner, livsviktigt för att kärleken ska överleva. Däremot är jag inte alltid så duktig på själva förmedlingen. Men det kanske är lite för mycket att begära att jag ska stå över mina känslor och kunna prata när jag är sårad och ledsen. Det blir mycket som blir fel, men huvudsaken är väl att det löser sig tillsist. Att vi kommer frammåt.

Nu när jag/vi gjort allt så känner jag mig fortfarande rastlös. Vad ska jag hitta på? Sjalen är färdig, den virkade alltså. Har bara tänkt blocka den innan jag börjar använda den. Men jag har inte riktigt löst var och hur. Kanske borde jag sätta mig ned och sticka på den andra... nåväl får väl diska eller nåt.

Inga kommentarer: