2007-09-10

Fin/ful kultur

Eftersom Umeå kämpar med att bli kulturhuvudstad 2014 eller nåt sånt så har de som står bakom skapat en blogg där kulturmänniskor från Västerbotten särskilt Umeå skriver under en vecka. Jag brukar läsa bloggen mellan varven, vissa som skriver har verkligen intressanta saker att komma med. Men det är framförallt så att jag stör mig. Stör mig på att folk delar upp i fin och ful kultur. Fin kultur är att gå på opera eller teater. Det var en tjej för ett tag sedan som tyckte att barnen skulle få mer finkultur både i hemmet och i skolan. Jag förstår inte? Vad är finkultur? Varför är det så viktigt att dela upp kulturen i en bättre och en sämre del.

Finkulturen är något som vi ska ta till oss som vi bör ta till oss för att bli fina och bildade människor. All den andra kulturen den som kommer oss till hans i vardagen. Den räknas inte. Den som inte finns i salongerna utan på gatorna.

Jag gillar inte uppdelningar när det kommer till kultur. Det samma gäller de som delar in människor i klasser som som exv skådisar. För dem finns det karktärsskådisar och sedan de andra andra bara är sämre. Vad är en karaktärsskådis, spelar inte de andra karaktärer de oxå? Vad är det som gör att vi så gärna vill dela upp kultur i dålig och fin. Att vi måste lära oss att skilja på det universellt goda och det usla.

Jag har pratat om det förr. Så för er som läser min blogg kommer inte det här som någon överraskning. Men jag hatar att dela in kultur i bra och dålig. Kulturen utvecklas, hittar nya vägar och nya former. Visst det är fint och bra att läsa Shakespear, Strindberg eller Martinsson. Men det finns så mycket mer sånt som är nytt. Detsamma gäller indelningen i fin och mindre fin kultur. Kultur är inte statiskt och går inte att dela in i bättre och sämre delar.

Vill bara avsluta med att säga varför är det så svårt att bara säga KULTUR!

Inga kommentarer: