2007-09-08

A eller B

Min kompis AL skrev för ett tag om A- & B människor. Det där har liksom etsat sig fast i mig. Kan inte riktigt sluta tänka på det. Kanske för att jag så tydligt är en A-människa och för att hon skrev om det som något dåligt. Varför jag tror att jag är A? Det baserar jag på följande ställningstaganden

1. Jag stiger hellre upp kl 05.30 och går ut med hundarna än att måsta göra det 23.00
2. Jag kan knappt hålla uppe ögonen om jag väl blivit trött, har till och med somnat till tevespel.
3. Har alltid varit kvällstrött och morgonpigg

Att vi är olika och har olika dygnsrytmer är ju inte någon nyhet. Minns när jag bodde i staan och vi tex hyrde film, vem somnade? Jo lillaA så klart. Kompisarna fick sitta kvar och se sedan vaknade jag när de sett klart...
Det här blev extra tydligt för mig i veckan när jag börjat jobba. Jag njuter av att stiga upp 05.45 för att hinna gå ut med hundarna. Nästa vecka kanske jag till och med stiger upp 05.30 så att jag hinner gå ännu längre. Det är ett otroligt härligt sätt att vakna på. Luften är klar och frisk, det är tyst och det är inte så mycket folk ute.

Det gäller ju bara att visa hänsyn, att inte tro att alla andra är lika pigga som jag eller lika trötta för den delen. Eftersom jag är så pass kvällstrött så kan jag sova genom i stort sett allt. Har sovit i tält med ett dundrande åsk- och regnväder utan att ens märka det. Blev ytterst förvånad när jag vaknade och det var så blött. Har sovit på gången i en tågvagn med folk som klivit över mig. Jag har sovit gott på Arlanda utrikes, hittade några stolar dock med rör mellan sig men kurade jag ihop tillräckligt så gick det helt utmärkt att sova.

De som har problem att somna och stör sig tror jag hellre är de som vet att de måste sova för att orka med nästa dag men som inte egentligen är trötta. De som har en annan dygnsrytm. Ta Isänät som exempel. Ojoj vad han kan ligga och reta upp sig på att grannarna lyssnar på musik. Då kan han inte somna, och han kan vara vaken hur sent som helst utan några som helst problem. Jag däremot som är super trött, hör knappt att de spelar och hör jag det så är det bara som ett surr i bakgrunden.

Oavsett A eller B så gäller det att visa hänsyn, jag som stiger upp tidigt behöver inte dammsuga eller lyssna på musik så tidigt. Det samma gäller de andra som gärna är uppe hela nätterna, gör sånt som inte lever om.

3 kommentarer:

A-L sa...

Min ena syster är oxå en morgontidig person, och vi har aldrig haft nått problem med varandras tider. Man är olika.

ellapix sa...

Precis kan inte annat än att hålla med. Olika är bra

A-L sa...

Precis. Jag önskar att jag vore som dig, pigg på morgonen. Men jag kommer alltid vara en sån som går och lägger mig 5 istället för stiger upp 5.