2006-11-30

Pepparkakskok

I tisdags bakade jag lussebullar. De blev väldigt goda förrutom att jag inte skulle ha haft mandel på toppen. Men då vet jag det till nästa gång. Ingen flagad mandel. När det gäller bakning och matlagning är jag duktig på att experimentera eller prova nya saker. Jag blir kanske inte alltid nöjd men en och annan gång så blir det så där perfekt. Som den gången jag provade vit choklad i lussebullen. Efter det så kan jag inte baka lussebullar utan vitchiklad. Det blir liksom inte lika gott.

Men ett bak är jag väldigt rädd för att experimentera med och det är pepparkaksbaket. Där följer jag receptet till punkt och pricka. Har lyckats få degen dålig en gång, men då lät jag den svalna för länge. Den blev torr och gick inte att få ihop alls. Efter det så tänker jag mig för extra noga. Jag vill inte misslyckas med den degen. Tänkte sätta igång och göra lite nu, det lukar så gott och jag minns när jag var liten och mamma gjorde pepparkaksdeg, det var ju så rackarns trevligt att gå och tjuva till sig lite deg då och då. Pepparkaksdeg mmm... Måste gå och ställa mig och koka på en gång. Det här går ju bara inte.

Mina funderingar kring hemmet fortsätter, nu har jag fått en tanke kring hur sovrummet skulle kunna se ut när det är klart. Men för att det skulle bli klart så måste vi först och främst få vardagsrummet klart. Allt hänger i hop. Prio ett i vardagsrummet, likadana bokhyllor. Alltså så trevligt det skulle vara. *drömmer* Sedan köksbordet jag visade igår... det hade inte varit fel... så snyggt vårt vardagsrum skulle vara då. Då skulle jag inte vilja gå ut tror jag, skulle bara sitta här och mysa över att vi har det så fint.

Nä pepparkakskoket kallar.

-- 10:58
En härlig doft av pepparkaka sprider sig över hela läggan...

-- 12:40
Kllart och bettart! Fick ett il och var tvugen att torka av datorbordet. Dammet hade tagit över bordet och jag tycktet nog att det var dags att visa vem det är som bestämmer. Satte ned foten och torkade bort en hel by av damm. Så skönt, nu går det att andas här igen. Lufen har blivit lite fräschare och jag tycker minsann att det är betydligt trevligare.

*mumsar lite pepparkaksdeg*

Nu ska hundarna få sitt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ja det måste lukta GOTT!
Jag har kvar en bit från förra året (!) som jag skall hyvla å kasta in i ugnen nu... Även om jag inte kan äta så kan jag la lukta på dem! Blir bra för mina points... ;)

ellapix sa...

Ja lukten gör så mycket... det blir liksom jul på en gång.

Jag kan äta en för dig med *ler*