2006-11-14

40 dagar

Idag är det bara 40 dagar kvar till jul. Mitt julstök har börjat. Just nu kokar jag marmelad som om den blir god kanske hamnar i en och annan julklapp.

[Men en sak ska jag säga om du ska ge dig in i marmelad branchen. Vilket för övrigt är en branch jag gillar. Så vänta med apelsinmarmeladen tills du har en tillräckligt stor kastrull. Det luktar inte gott när det kokar över, socker och apelsin... inget som näsan mår särsklit bra av. Kanske inte spisen mår så bra av det heller. Får se hur lätt det blir att göra den ren? Däremot kan du börja med plommon och vinbär. Det är busenkelt.]

Samtidigt så torkar jag apelsin skivor. Det är så vackert, började med det i fjol. Men då tog jag lite av varje, apelsiner, citroner och lime. Allt var vackert men det går inte att torka dem samtidigt då de är olika stora. Så nu tar jag dem i omgångar i stället. Först apelsinerna, tre apelsiner blev ungefär en plåt. Dessa vackra skivor tänkte jag ha i en skål som jag sedan ställer några ljus i. Allt för att skapa lite julstämning. Kanske hamnar en och annan även på pakten, men som sagt det gjorde jag ju ifjol så det är dags för något nytt. Hade dem i juldukningen oxå om jag inte minns helt fel. Åh jag älskar att duka julbordet, det finns så mycket trix för att få det lite extra fint. Urgröpta äpplen för värmeljusen och kryddor som förhöjer känslan av jul.

Det ska bli spännande för i år ska jag fira med en ny familj. Det är alltid lika intressant att se hur de har lagt upp själva julfirandet. Hur de dukar, vad de serverar för mat osv. Vad har de för finkläder, vart ligger nivån liksom. Har ju firat i andra familjer förr och det har alltid varit lika spännande, grönkålen trodde jag faktiskt att jag skulle gilla men urk och blä. Det var inte gott. Tog massor men fick helt enkelt bita i det sura och slänga. Ja får se vad den här julen har att erbjuda. Säkert massor med kött... om jag ska vara fördomsfull... hehe. Nä det ska jag inte vara. De kommer säkert att fixa en massa gott till oss.

Själv hade jag tänkt på en linspastej, plus en brockoli och tomatpastej, små små bakade potatisar med gräddfil, lök och algrom på, hemmagjord rödbetssallad i två varianter, den ena traditionell och den andra med pinjenötter och parmesan. Något som skulle kunna vara som en "skinka", vegetarisk jansons, plus korv och bullar. Men korven och bullarna är ju det tråkigaste på julbodet så det skulle jag kunna hoppa över. Sedan så klart massor med god ost, krutrök, rökt ost osv osv. Tänk om jag fick bestämma själv... det skulle vara himmelriket. Men vilket slit, fast kul slit.

-- 11:50
Mer ideer; bönsallad, inlagda chapinjoner, filo och fetafrestelse, grönbönsallad med chèvre, inlgada apelsinskivor tja som ni märker kan listan göras oändlig.

Inga kommentarer: