2006-11-23

Ta ingen skit!

Finns det något värre än människor som inte lyssnar. Jag blir galen! Det finns vissa typer av människor som jag verkligen inte klarar av och de är de som inte lyssnar. De som bara pratar över huvudet och inte förstår.

1. Även fast jag säger förenkla jag förstår inte, så går de på i samma spår.

2. När de pratar ska alla lyssna.

3. När andra pratar kan de gå därifrån.

4. De kollar inte upp om alla har fått säga sitt.

5. De pratar på om sitt och ditt och datt som inte hör hemma i situationen.

6. När andra pratar kan de börja prata med någon annan, högt och ljudligt.

Alltså jag blir galen på sånt. Klarar inte av det en sekund och känner hur hornen växer i pannan. Blir arg och frustrerad, säger till och känner mig sedan dum för att jag sagt till. Dum för att jag inte tar hur mycket skit som helst. Varför ska jag ha dåligt samvete? Varför ska jag känna mig dum?

Nu är det kanske så i just den här situationen att jag inte blir så snäll och trevlig som jag annars brukar vara. Men jag vet att annars tar allt dubbelt så lång tid. Jag måste gå in och stoppa upp och styra upp lite. För annars lägger vi tid på fel saker. Men jag tycker inte att jag gör det på ett otrevligt sätt, jag går inte därifrån eller vänder ryggen till. Jag lyssnar och går in och styr upp lite när jag tycker att det blir långrandigt. Kanske uppfattas det inte så, kanske uppfattas jag som dominant. Men jag tar det, för jag tycker ändå inte att jag är otrevlig. Dominant och otrevlig behöver inte höra ihop. Men kanske kör jag över, kanske får jag den här människan att känna sig dum. Kanske är det därför hon är så otrevlig tillbaka? Jag vet inte och jag måste säga att just nu är jag inte så intresserad av att veta. Jag är bara less och frustrerad.

Ska ta mig en funderare över det här och sedan får vi se vart jag landar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

du! E människan vuxen? Alltså: du har sagt ifrån - nu måste du fundera om denna männsika är värd mer energi... Alltså - MÅSTE du umgås med personen? Se om du kan undvika enkelt å inte slösa energi på 'na. Annars - säg till när ni är bara ni två. Då kanske hon lyssnar...

ellapix sa...

Ja tyvärr hon är över 50 och vi sitter i samma sektor så vi måste fungera ihop på något sätt. Min strategi är som sagt att inte ödsla energi och att säga till när jag blir kränkt. Punkt och så får det vara. Jag lär mig säkert något på det... om inte annat lär jag mig att sätta ned foten, det har jag inte varit så bra på förr.

Så här i efterhand är jag väldigt stolt över mig själv att jag sa till, det brukar jag inte våga. *ler*

Anonym sa...

Bra! Varför vågar inte DU sätta ner foten?! Sluta va så mjäkig! Gör som du gör med hundarna! Där e du ju inte mjäkig! Vilken e ANna? Hundanna tror jag. Så var nu tydlig du oxå med denna dam. Jag har kommit på mig själv att säga "fy" till människor helt utan att tänka på det... Men det har varit helt OK för de har gjort mig illa typ... :) Lycka till!