2006-11-07

Ståndpunkt

Satt och läste Arbetaren, och fastande för en artikel om sexradilakalism. Då jag har lite problem med ämnet var det väldigt trevligt att få läsa en artikel som äntligen förklarade för mig att så som jag tänker är inte är helt galet.

Till saken hör att jag är väldigt kluven till hela sex och porr industrin. Jag tycker liksom att sex är något som är privat och varje människa väljer själv hur de vill uttrycka sig sexuellt. Är det bdsm eller genom att titta på film så är det helt ok. Vi är alla olika och så måste det får vara. Problematiken för mig är att det inom industrin bakom finns så mycket skit och maktmissbruk. Makten att framställa kvinnor på ett visst sätt, makten att behandla de medverkande på ett visst sätt osv. Sedan kommer det kanske vissa ideal ut ur det här med, stora bröst plastikoperationer osv. Där finns problemet. Men som sagt jag tycker egenligen inte att porr är fult. Det tillhör vårt sexuella uttryckssätt som allt annat. Grejen är väl att jag tycker att människor inte ska komma till skada i processen. Precis som att en inte ska gå med på s/m sex om det inte ligger för en.

Den här iden jag haft kring sex har krockat väldigt ordentligt med min väldigt feministiska ådra. Den som vill se världen för vad den är och som inte blundar för de maktstrukturer vi har i samhället. Dessa två har som sagt krockat.

Men så läser jag den här artikeln och blir så glad för äntligen får jag se att det finns andra som tänker som jag och att det börjar hända något inom "porrindustin" där människor producerar sina filmer hemma eller mindre produktionsbolag som vill göra upp med det dåliga inom porrindustin. Det känns så bra, för jag tror nog ändå att det är den vägen vi måste gå om vi en gång för alla ska kunna göra något åt hur den ser ut. Det går inte att förbjuda sex eller att säga att den ena eller andra varianten är bättre eller sämre. (Om vi bortser från de olagliga) Alla är vi olika och behöver olika saker för att gå igång. Så måste det få vara och därför kan vi inte förbjuda sex som jag ser det. För genom att förbjuda porr så förbjuder vi sex.

Min konklution blir med andra ord - woho! fram för mer egenproducerat och mindre bolagsproducerad erotika. Där alla som är med är med på sina egna villkor, ingen blir tvingad eller gör något mot sin vilja. Det borde finnas en erotikamärkning precis som svanen, om alla medverkande inte gör något mot sin vilja och är fullt medvetna om vad de gör. Att de inte är påverkade eller på något sätt i underläge borde detta märkas upp på filmen. I stället för en svan varför inte en dildo.

Jo jag vet att det finns ett problem här, och det kommer jag nog att brottas med hela mitt liv. Problemet att vad är "att inte göra något mot sin vilja" Vilken vilja är det som styr, den som vill/måste ha pengar eller den egna kroppens? Det går nog inte att svara på så vidare enkelt så jag droppar det här och går vidare med dagens uppgifter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så... Du inspirerades av mitt inlägg! ;) Kul!