2007-05-28

osjälvstädig jag? del II

Efter att ha funderat och funderat så har jag kommit fram till att min egenskap inte är så dålig i alla fall. Det dåliga i den är att den skapar missnöje, att jag utnyttjar känslan för att få något i utbyte. Det är jag inte nöjd med. Det ska jag göra något åt, det är det som jag tycker gör mig till offer och i viss grad martyr.

Det är lite svårt att förklara exakt vad det är jag gör. Men det kan tex röra sig om att jag inte stiger upp ur sängen på morgonen när jag vaknar för att jag vill vakna med D. Det är alltså inte några stora saker. Men det kan innebära att jag ligger vaken i två timmar och väntar, ibland läser jag och ibland somnar jag om. Ibland rensar jag tankarna, jag ligger inte direkt och har tråkigt och bara väntar. Men själva grejen är att jag inte stiger upp. Att jag väntar och att jag sedan förväntar mig samma sak tillbaka. När det gäller morgnarna så får jag samma sak tillbaka så det är inget problem. Äh så vårt att förklara är det men det handlar om att jag anpassar mig och sedan blir jag arg på D för att han är mycket starkare och självständigare än mig. För att han kan säga nej till sker han inte vill.

Jag säger oxå nej till sånt jag inte vill, men de saker jag vill de kan jag göra vad som helst för att uppnå. Och i de situationerna offrar jag mig.

Nåväl, jag tycker inte alltid att det är dåligt som sagt. Tycker att det är en fin tanke att inte bara tänka på sig själv och sätta sig själv i första rummet. Eller är det det jag gör? Om vi tar morgnarna tex det jag vill är ju att vakna med honom och om jag då ligger i sängen och filosiferar tills han vaknar gör jag ju något JAG vill? Jo det är väl det frågan handlar om, jag gör sånt jag vill och jag gör inte sånt jag inte vill. Men jag är kanske lite bortskämd så jag vill att han ska göra som jag vill och när jag inte får det så blir jag stött och ledsen, tycker att "men jag gör ju det här för dig..." men jag gör det ju inte för honom utan för mig.!

Svaret på frågan är alltså att jag är en bortskämd person som är van att få som jag vill... skämmes lillaA

Inga kommentarer: