2007-05-08

Den goda feen

Hur lär vi andra att bli bättre?

Det här låter kanske lite konstigt, men jag har en kamrat som är på tok för snäll. Nu tycker jag att det är en god kvalitet men jag tycker oxå att snälla människor måste lära sig att även ibland ställa krav tillbaka. Detta bara för att undvika att bli utnyttjade.

När min kamrat kommer över, ibland för att vi bett om en tjänst så försöker jag att medvetet visa upp att vi inte tar godheten för given. Jag bakar en kaka och bjuder tillbaka, kanske lite övertydligt säger jag att en ska inte göra en massa saker för andra utan att få något tillbaka.

Kanske är det så att jag saknar pedagogiska utmaningar, att jag verkligen mer än allt annat vill jobba. Kanske tycker jag bara att kamraten är för snäll och vill visa att jag inte utnyttjar.

Inga kommentarer: