2007-05-07

Närvaro

Inom sjukvården i Norrbotten ska de jobba med Mindfulness för att minska stressrelaterade sjukdomar hos personalen. Stort plus till dem.

Jag tror att det är väldgit viktigt att lära sig att vara här och nu, att inte vara i nästa projekt eller påväg någon annan stans. Utan här och nu. Det kan vi öva oss på genom att öva upp vår närvaro i vardagliga sysslor, vad tänker jag på när jag borstar tänderna. Är jag redan på jobbet eller inne i dagens projekt? Eller är jag medveten i min tandborstning så att tänderna verkligen blir rena. Ju mer vi lär oss att vara närvarande desto mer kan vi tolka vår kropps signaler och även de från själen. Vi känner när vi stressar för mycket och när kroppen säger ifrån. Vi blir bättre vänner och samtaspartners för vi är närvarande i det som är just nu inte någon annanstans eller påväg. Vi blir så klart även bättre kärlekspartners då vi blir närvarande i vår relation.

Närvaro är viktigt, hur ska vi annars se vad våra nära och kära behöver. Behöver han en kram nu eller är det en blick eller en puss som behövs. Man ska inte alltid behöva säga utan är vi närvarande så ser vi det.

Uppmaning till alla: träna er på att vara närvarande så koncentrerade/närvarande som vi är när vi har sex så koncentrerade/närvarande ska vi vara i allt vi gör.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men du! Genom att vi gör de där grejjerna som vi gör varje dag som tandborstning, gå ut m hunden etc så frigörs ju tankar som vi tryckt undan. Det är då vi bearbetar problem och då vi löser dem. Sånt som är i framtiden och i dåtiden. Alltså att hela tiden vara i nuet funkar inte. Men kanske lite då å då - för tänderna skall ju bli rena av att borsta dem ;)
/EM

ellapix sa...

Ja fast det jag menar är att inte vara för mycket någon annan stans, att lösa problem är väl att vara i nuet. Eller för mig är det det i alla fall. Däremot ska jag kanske inte tänka att "min nästa uppgift är...", "måste göra det här sedan"

Alltså när en alltid ligger steget före, istället för här och nu.