2007-02-21

Världens bästa by

Började lyssna på den i julas, den var perfekt att ha i bilen när vi körde den lagom långa sträckan upp till hans föräldrar. Men när vi kom hem var det svårare att lyssna. Det kom av sig lite. Därför lånade jag boken i går och läste snabbt ut de kapitel som var kvar.

Världens bästa by är skriven av Arto Paasilinna så här lyder baksidestexten:
"Flerfaldige kyrkobrännaren Asser Toropainen ger på dödsbädden sin sonson ett uppdrag: Eemeli ska bilda en Dödskyrkostiftelse och bygga en kyrka i stället för dem som gubben bränt ned. Den magnifika stockkyrkan i Sotkamos utmarker lockar till sig alla möjliga slags människor och efter hand växer ett särpräglat litet samhälle upp omkring den. I Finland för man en tynande tillvar. Småkrigen runtom i välrden smälter samman till ett världskrig. Även om livet i den lilla kyrkosocknen vid sjön Ukonjärvi präglas av betydligt mer rim och reson än krigsfronterna, får och Eemeli gott om svårlösta problem på halsen."

Det är en fantastiskt rolig bok. Vet inte hur många gånger jag skrattat. Har försökt läsa Paasilinna förr men inte lyckats. Den här boken blev alltså min debut och jag måste säga att jag fått mersmak. Trots att han har en dålig kvinnosyn.

Inga kommentarer: