2008-12-10

5 anledningar

Så handlar det om förlorade föräldrar och sorg ännu en gång på tv. Jag har funderat över vart all denna översvallande sorg kommer från. För det kan inte bara vara de yttre enkla faktorerna. Här kommer mina svar

1. När mamma dog var jag och min dåvarande inne i en svacka. Han hade precis gjort slut eller gjorde slut precis i samma veva som mamma dog. Jag minns inte riktigt. Men det var jobbigt. Hade liksom två saker att bearbeta samtidigt.

2. Jag flyttade och började plugga. Mycket hände. Var galet singel i ett år och sedan träffade jag V. Det var en galen kärlek eller passion skulle jag nog oxå kunna säga. Mycket starka känslor hela tiden. Den gav mig inte mycket tid över för att bearbeta min sorg. Sedan lite dumt nog tog jag hand om honom. Jag blev hans trygga punkt i hans virriga värld. Det innebar att jag inte hade så mycket tid över för mitt känsloliv.

3. Nu är jag i en trygg och stabil relation. Jag känner mig säker och litar på honom. Nu först har jag tid att känna efter. Nu först har jag möjlighet att rota i mina irrgångar av sorg och saknad.

4. Jag har en sjuk Lakrits som skapar ytterligare oro och sorg.

5. Vi bor i en helt ny stad. Jag trodde det skulle innebära ekonomisk trygghet, kanske att vi kunde fundera på att bilda familj, gifta oss eller om inte annat skaffa oss ett hus att bo i. Nåt sånt där stort. Men jag får inget jobb och vi lever på en lön och trots att vi inte slösar går vi back i stort sett varje månad. Vilket så klart skapar oro. Men även saknad att inte kunna göra det jag drömt om.

Det här är några av de anledningar som jag kommit fram till. Det är som att jag gör mitt sorgearbete nu först. Det är nu jag har möjlighet att gå in i känslorna som jag borde ha jobbat mig igenom för länge sedan. Nå ja det kanske har tagit mig tio år att samla så pass mycket kraft och livserfarenhet att det är nu jag har möjlighet att gå igenom det.

Inga kommentarer: