2007-07-31

Män som slår kvinnor

Folk har alltid hemligheter det gäller bara att lista ut vilka.

Den 22 september 1966 försvinner sextonåriga Harriet Vanger spårlöst. Nästan förtio är senare får journalisten Mikael Blomqvist ett ovanligt uppdrag. Han kontaktas av industriledaren Henrik Vagner som vill att han ska skriva släkten Vagners historia. Släktkrönikan är dock bara en täckmantel för det verkliga uppdraget: att ta reda på vad som egentligen hände med Harriet. Mikael, som nyligen har blivit åtalad och fälld för förtal, känner att han behöver en paus från sitt jobb på tidskriften Millenium och åtar sig jobbet. Han får hjälp av den unga, struliga datahackern Lisbeth Salander. Tillsammans börjar det omaka partet att gräva i familjen Vagners förflutna och möter en mörkare och blodigare historia än vad de någonsin kunnat föreställa sig…”

Det här är baksidestexten till Män som slår kvinnor av Stieg Larsson. Jag hade hört mycket gott om dessa böcker och efter att ha läst den första boken så kan jag inte annat än att hålla med. Jag läste i stort sett ut den på tre dagar. Den är kanske inte så spännande, men den är extremt välskriven och det går inte att sluta läsa. Det som jag tycker är allra bäst är att jag själv börjar tänka hur jag ställer mig i de moraliska och “feministiska” frågeställningar som dyker upp. Det handlar trots allt mycket om mäns våld mot kvinnor. Det som författaren gör så bra är att de två huvudkaraktärerna inte är varandras motsatser när de tar ställning. Mikael har en lite äldre och vanligare tankegång medan Lisbeth är lite mer radikalfeministisk och därför enligt mitt tycke mycket mer intressant *ler* Jag gillar böcker som utmanar mig att tänka…

Till er som inte läst boken, gör det! Har redan varit nere på stan och fixat den andra boken i serien.

Helt klart en perfekt sommardeckare för dessa regniga dagar…

Inga kommentarer: