2007-07-31

Sista veckan...

Jag vet inte riktgit vart jag ska börja men förbered dig på ett långt inlägg... tar allt i turordning

Trästockfestivalen - En som vanligt trevlig tillställning, såg inte så många band men det som var viktigast var att Isäntä skulle se Stefan Sundström, vilket vi gjorde och det var en riktigt trevlig konsert. Kanske årets bästa eller nä för min del var det Svenska Akademin. Så himla bra och så röjigt. Jag kunde inte sluta dansa... Annars satt vi mest i bonstadskammarn' och umgicks. Det var så trevligt att även M&S kom för bi. (Det går inte att skriva S före då blir det så fel S&M *fnissar*) Kammarn' var en höjdare...

Sedan bar det av norrut till Isäntä's familjs sommastuga, där njöt vi av regn mot plåttak, solsken, kärlek och lugn. En av dagarna åkte vi på en liten tur till Finland, hundarna var hos Isäntä's bror. Vi började med att åka över till Kolari, där vi shoppade loss lite. Jag köpte ett snyggt grönt garn som ska bli en hålig halsduk. Sedan bilade vi vidare till Muonio, där vi åt middag. Vi hittade ett äventyrshotel som hade vegetariskmat. Kolla in här Harriniva. Sedan bar det av hemöver igen och då åkte vi förbi Isäntä's pappas föräldrahem. En riktigt rundtur i svenska och finska Tornedalen med andra ord. Det är så otroligt vackert där uppe att jag nästan tappar andan. Tänk om det inte var så långt bort, då skulle jag med lätthet ha skaffat sommarstuga där. Kanske blir det så ändå, men då blir det kanske mer en sovstuga så att vi har någonstans att sova när vi kommer upp och inte måste sova i vardagsrummet som första gången vi var där. Sedan skulle det ju inte vara fel med en egen bastu. Kanske en sådanhär eller den något större varianten så att vi kan sova i den oxå? Eller varför inte den här snygga funkisbastun? Den vinner helt klart! Tänk er att bygga ut verandan och sedan glasa in den så att det går att sitta i skydd för myggen. *drömmer* Vi tog härliga promenader runt byn, kollade in dess historia och jag spanade efter vackra platser. Längtar efter korten...

Sedan åkte vi till Vaskivuori. Där tillbringade vi ca två dagar i väntan på bröllopet. Har aldrig varit där på sommaren så det blev en helt ny upplevelse att se samhället utan snö. Så otroligt vackert det är! Snö kan vara vackert men inget går upp mot lite gönska, det gör så mycket. En av dagarna åkta vi in till Giron. D visade mig runt, så nu har jag sett alla ställen han bott på och vart han hållit till i sin ungdom. Mycket trevligt. Vi fikade på Safari, väl värt besöket. Sedan strosade vi runt i stan lite på måfå. Kollade in den vackra kyrkan och jag försökte komma ihåg från förra gången jag var där. Det är ett bra tag sedan tror att det var 94-95 kan inte riktigt placera in åren. Men det är i alla fall över tio år sedan och det är lääänge... Vid nästa besök ska vi ta oss till Jukkasjärvi, jag hoppas att det är vinter då så att vi kan kolla in ishotellet.

Sedan var det dags för bröllop, Isäntä's kusin. Alltså vackrare plats att ha en vigsel på går nog inte att finna. Pirrtivuopio hette byn och den ligger vid foten av Kebnemassivet inte långt från Nikkaluokta. Så fort jag framkallat korten så ska ni få se. Kortet här visar vägen fram till Nikka bara för att ni ska få en liten förståelse för hur vackert det var. Vigseln var som vilken annan vigsel, lite för mycket Gudsprat för min smak, men vacker. När jag gifter mig blir det med en borgelig vigselförättare. Men jag fick chans att se en och annan kolt *ler*

Festen fortsatte sedan inne i Giron. Där var det dukat för 130 pers och jag fick sitta bredvid Isäntä's ena kusins sambo. Han var same och hade kolt på sig. Jag kände mig väldigt malplacerad. Eller det är ju som spännande oxå, bara det att jag kände mig verkligen som en stadsbo. Många av sångerna som sjöngs var på finska och meänkielin flödade vid borden. Ibland förstod jag verkligen ingentig. Brudgummens mamma är från Finland så vigsen förättades både på svenska och finska så att brudgummens finska släkt skulle hänga med. Sedan var det många sånger och tal på finska oxå. Huja! Fick låta Isäntä's mamma översätta lite texter för mig så att jag skulle förstå. Men det var verkligen trevligt och något liknande kommer jag nog aldrig att uppleva igen. Vid 23 tiden började vi köra tillbaka till Vaski, då drog festen gång på riktigt och en mening som hänger kvar är "full är du inte förrän du bajsat på dig..." Måste ha varit någon på brudgummens sida som yttrat dessa ord *ler*

Sista dagen i Vaski ägnade vi oss åt att promenera runt den lilla sjön i regnet samt att läsa, jag har nu på bara två eller tre dagar läst ut Stieg Larssons första Millennium bok och en liten recenstion kommer. Ser fram emot att få läsa de övriga i serien.

Allt som allt så har det varit helt underbara dagar, det är svårt att i ord beskriva, de här sista på Isäntä's semester. Jag skulle för allt i världen inte vilja sudda ut eller glömma bort dem. Som sagt längtar efter korten...

1 kommentar:

A-L sa...

Verkar som att du har haft en bra semester du oxå. Visst är det skönt att åka bort ett tag? Fin bild på fjällen. Jag får lite lappsjuka av fjäll, men det är väldigt vackert där uppe. Glad att du är tillbaka och skriver i bloggen iaf.