2007-07-16

(E)go dhet

Nu till nästa fundering.

Igår när jag vaknade upp så kände jag mig så ensam. Insamhet i tanke. Jag vet ju att det finns massor med kära människor som inte vill annat än att vara med mig. Så det handlar inte om den typen av ensamhet, utan en slags tankeensamhet. Den typen som kan uppstå när det känns som att ingen annan tänker som jag. Det jag framförallt tänkte på var godhet, för mig betyder det mycket att få göra goda saker för andra, jag blir varm av glädjen jag ger till andra. Men det har en baksida oxå, jag blir ledsen när andra inte gör samma sak för mig. Jag blir inte alltid ledsen men när det lagrats ett tag så pyser det helt enkelt över. Jag känner mig ensam och som om ingen i hela världen tänker som jag.

Igår var det en smörhandling som fick bägaren att helt rinna över, det var liksom inte bra från början och det blev inte bättre efter det. Vi hade bara lite lite av det smöret jag tycker om kvar och ett helt nytt paket som jag inte tycker om. Det jag hade velat var att D skulle tänka som jag, dvs låta mig ta av det smör jag gillar och honom av det som jag inte gillar. Jag vet att det inte spelar någon roll för honom vilket smör han äter. Men han tänkte inte så.

Jag blir ledsen för att jag tycker att det är så självklart att göra sånadär små saker för andra, när andra inte verkar tycka det. Jag lägger allt på minnet för att kunna göra andra glada. Lär mig vilket deras favoritgodis är, vad det tycker och inte tycker om att äta. Vad de älskar att ha på smörgåsen på morgonen så att jag kan servera den bästa frukost. Hur de vill att dagen ska vara. Allt lägger jag på minnet för att sedan kunna utnyttja det i någon annan situation. Kanske måste jag köpa en liten godispåse eller ett påskägg och då är det bra att veta om det är russin eller punchpraliner som ska vara i ägget. Men som sagt för alla är inte det lika självklart. Det är så klart andra saker som är viktiga för dem. Sånt som jag kanske inte tänker på som godhet. Men jag är ego och ser bara mitt just nu. Jag vet att allt det andra finns där, allt som gör vardagen underbar och fylld av kärlek. Men just då kunde jag inte se det.

Alltså jag blir ledesn för att andra inte gör samma sak för mig, jag blir lesdsen för att jag bryr mig, alltså jag blir ledsen för att jag är så ego att jag blir ledsen. Om du förstår. Det är en ond cirkel som när jag väl har hoppat i den har jag svårt att själv ta mig ur. Jag måste få prata och höra någon säga smarta saker till mig så att jag inser hur korkad jag är som ligger här och tycker synd om mig själv för att jag är snäll. Det är D's jobb och han sköter det finfint. Jag mår alltid så mycket bättre efter att få höra hans smarta tankar kring mina problem.

Men det känns liksom bistert att känna sig så ensam i tanken, att det inte finns någon (så klart överdrivet) som tänker som jag. Någon som tycker att en liten tablettask eller ett vykort kan skapa så mycket glädje. Är jag alltid glad och behöver därför aldrig muntras upp? Är jag alltid god så därför behövs ingen godhet spridas över mig?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår hur du tänker. Absolut! Jag kanske inte är lika omtänksam som du, men jag brukar t.ex. alltid berömma folk på jobbet. Om de har en fin tröja eller är snygga i håret. Jag tycker det är roligt att uppmärksamma sånt och glädja dem med att ge min uppskattning. För det mesta gör jag det bara då det känns rätt och jag förväntar inget tillbaka, men ibland undrar jag ändå... Varför ingen såg att jag hade nya glasögon, ny tröja, att jag klippt håret. Då kommer nästa tanke, de kanske inte tycker det är fint!!! Spelar ingen roll, men det svider ändå. Jag minns att jag hade en ny klänning/tunika på sommarfesten och jag tyckte jag var fin. Ingen sa något. Däremot fick jag en känsla av att några av tanterna tyckte den var urringad. Jag gick och slet i den hela kvällen och till slut tog jag på en sjal över axlarna. Så dumt!

En annan sak som jag och D skojat och bråkat om är det där med omtänksamhet. Jag resonerar: - Vi har lite juice kvar. Jag tar bara pyttelite så räcker det till D också.
Han tänker: - Lite juice. Äh, det är bara att köpa mer.
Och så tar han allt. Jag blir så besviiiiiken då jag ska ta juice och så är det slut. Det här gäller främst vid frukosten.
Jag tror det handlar om att jag haaatar att bli besviken.

Medicinen är i alla fall, tror jag, att tona ner omtänksamheten så att du kan leva med att ingen ger något tillbaka. Bli INTE som min syster som eg aldrig gjort något UTAN tanken på att få igen. Då blir man aldrig lycklig.

Hoppas du fått ut något av mina rader. Svårt att skriva kort...

PUSS! Oj, nu går åskan!! Måste stänger ner allt.

- ic

Anonym sa...

Läste min kommentar igen och ser att den känns styltig och hackig, men jag ville få med så mycket. Jag menar i alla fall att det är ett fantastiskt fint drag du har, men att det gäller att vara aktsam så att det inte blir att du gör saker för att få tillbaka. Hellre kanske du skulle berätta hur du känner det för t.ex. D.

Jag om "min" D har faktiskt hittat ett bra sätt och det är att fråga om man får ta det sista av juicen eller smöret eller vad det nu är. Om jag får frågan och kan ta ställning till att sen är juicen slut, då är det lättare att säga "var så god".

Sen tror jag inte alla har samma detaljsinne som du. Att man lägger på minnet vad någon annan gillar. D kan några saker som han vet att jag gillar och brukar ofta ge mig t.ex. blommor precis då jag bäst behöver det. Jag har också märkt att det inte är lika viktigt för honom att jag visar den där omtänksamheten mot honom. Mitt råd är alltså att ta reda på vad din D tycker speciellt mycket om och göra det för honom. Sen talar du om vad DU tycker om att han gör. Jag vet, det låter inte så romantiskt, men kommunikation är det enda som funkar. Tror jag i alla fall.

Lycka till och fortsätt vara du! ;-)

- ic

ellapix sa...

Tack för dina tankar ic *ler*

Visst har du rätt och jag gör sällan saker för att få något tillbaka. Det finns inget bättre än att göra andra glada!

D gör oxå massor med saker för mig, men det är inte samma typ av saker därför har jag svårt att se dem. Men jag är väl medveten om att de finns där och försöker tänka på det.

Visst har du rätt i att kommunikation är allt. Utan den fungerar inget och för mig är det verkligen a och o. Det svåra för mig är att be om sånt som känns futtigt. Som det där med smöret, så futtigt och det känns som att det bara är jag i hela världen som bryr mig om något sånt. Just därför är det svårt att be om, visst jag kan säga till efteråt. Men då är det liksom redan försent på något sätt. Jag har redan blivit ledsen.

Varför ska det vara så svårt att förklara... Tack för dina värmande och personliga ord.

Anonym sa...

Jo, visst är det svårt. Fast det är ju inte fel heller, att säga att det där smöret gör dig glad och om det ändå inte spelar någon roll för honom... Men som sagt, ibland är man "duktig" och säger till på rätt sätt och sen i nästa ögonblick...

Jag var sååå nära idag att skriva ett magsurt svar till en kommentar en kompis gjorde på min blogg. Jag kände mig "stucken", om du minns den diskussionen. Jag tror dock jag lyckades svara utan att bli alltför stingslig. Egentligen skulle jag inte ha svarat alls, men jag får vara vuxnare nästa gång. Man gör ju bara så gått man kan. Visst? Vi växer efter hand och första steget är medvetenhet. Hepp! :)

Kram!!

- ic