2007-07-16

skit jante

En sak jag inte riktigt förstår är när en ska "sätta andra på plats genom skämt" Du ska minsann inte tro att du är något. Detta hände mig för några dagar sedan och jag har vänt och vridit på tankarna tills jag kommit fram till varför det kändes så olustigt. Det tar ett tag för mig att känna mig fram och sedan inse vad det var som hände.

I alla fall, satt i telefonen med en äldre person. Jag berättade att mina svärföräldrar skulle komma på besök och att jag nu måste visa upp mig från min allra trevligaste sida. - "Ja det kan ju inte vara lätt..." Kom de direkt från personen. Nu kanske det här låter som en baggis men jag blev så irriterad i stunden att jag svarade. "Nä det kommer att vara skitlätt för jag är så trevlig." Det är liksom små finfina förtryckar- eller jante strategier. Du ska inte tro att du är något.

Varför får jag inte tro att jag är något, varför kan vi inte säga "Men de är väl inga problem för dig, du är ju så trevlig." För det är ju det som personen vill säga, men vänder det till ett jante skämt för att det inte går att säga det rakt ut. Kanske får jag storhetsvansinne då och tror att jag är något. Jag vet inte. Bestämmer mig än en gång för att inte skämta så med folk utan att säga det jag tycker om dem istället. Är personen snäll så ska jag säga att den är snäll, eller vad det nu gäller. Det är så fult och illa att trycka ned andra med så små ord. För det är ju nästan omöjligt att säga emot.

Tar kamp mot janteskämt!

3 kommentarer:

A-L sa...

När jag möter sådan människor som du pratar om så brukar jag ignorera deras illa dolda försök att göra en illa. Det handlar ju om att dom själva mår dåligt och vill trycka ner folk i skorna. Jag känner en sådan kille som alltid försöker göra en illa på det där sättet, och det slutade med att jag inte ville ha någon kontakt med honom, och när jag väl har det så känner jag mig alltid arg.
USCH för sådana som gör allt för att få andra att känna sig små.

Anonym sa...

Jag kan inte låta bli att småfnissa. Jag tyckte det var så bra det som du svarade Anna - Att det kommer vara skitlätt för att du är så trevlig :) Jag tror man ska bita ifrån vid sådana där kommentarer och visa att man förstått och inte accepterar budskapet. Om man bara tar emot så har den andra ju "vunnit" på ett sätt. Ibland måste man markera att man inte ställer upp på Jante eller att man vill få folk att tala ur skägget. Om han/hon inte gillar mig så får den väl säga det rakt ut istället för att linda in det i något slags fånigt skämt.

Jag tycker det är så fegt att liksom sticka en i sidan så där vagt. En tant på jobbet är lite sån och det är så svårt att värja sig. Om man inte känner varandra så bra, hur ska man då tolka "sticket"? (Är jag bara överkänslig eller var det ett stick?)

Jag försöker i alla fall att dels inte ta åt mig och dels säga emot. Förhoppningsvis är jag starkare i mig själv så att jag inte behöver använda den metoden själv mot folk, men ingen är fullkomlig. Jag tror jag var mer stickig som yngre för jag vågade inte konfrontera andra. Var rädd för gräl. Men nu vet jag att det är bättre att försöka vara rak.

- ic

ellapix sa...

Jo jag håller med, det går inte att umgås med människor som är så illivillga. Men precis som du säger ic så rör det sig kanske om arbetskamrater eller som i mitt fall äldre människor jag inte har valt. Då känns det som att alternativet är att bryta deras jantefjant för att säga upp bekantskapen kan vara svårt.

Men om jag visar att jag inte tycker att det är kul så kanske de lär sig de oxå. Plus att jag inte kommer att skämta på samma sätt tillbaka.