2007-07-17

Svinalängorna

"Det var Karin som sa det till mig när jag badade skumbad.
- Din pappa är periodare Leena. Hon dök ned under skummet och dök upp igen.
- Vad är periodare för något?
- Det är någon som dricker i flera veckor.
- Är det som en snickare eller slaktare då?
- Nä inte precis?
Periodare
Jag smakade på ordet i munnen.
Inte så illa.
Och bättre än mördare i alla fall."

Så lyder baksidetexten på Susanna Alakoskis bok Svinalängorna
Det är en otroligt bra bok, kan inte riktigt på ett bra sätt förmedla hur bra den är. Den är varm och kärleksfull samtidigt som den skildrar en tuff vardag. Barn och deras alkoholiserade föräldrar, den vardag de lever i. Jag skrattade och grät om vart annat. Var tvungen att läsa vissa stycken och meningar högt för min sambo bara för att de var så bra eller roliga.

Inga kommentarer: