2006-10-31

Avinstallation

Har funderat på att det borde finnas ett avinstallations program även för människor. Visst det kanske inte är helt hundra då ett såndant progg skulle radera allt och då skulle vi ju inte lära oss något om vi bestämde oss för att avinstallera. Låt mig förklara.

Jag går in i en ny relation och har då erfarenheter med mig från den gamla. Sånt som en kanske inte alltid tänker på att en har med sig. Sånt som inte är så lätt att ta på, sätt att bråka. Sätt att visa kärlek på, att prata på och att reagera på olika saker. Det är sånt som vi kanske säger att det är ju jag, men så enklet tror inte jag att det är. Jag tror att jag lärt mig ett sätt att vara på i min gamla relation och det tar jag med mig in i den nya om det inte får gå en massa tid emellan. I dessa fall skulle det vara bra med något slags avinstallations program. Som tar bort dessa handligar och tankemönster. Men jag är som sagt väl medveten om att om vi gör så, då kommer vi ju heller inte att lära oss något och gå vidare. De enkla lösningarna är som vanligt inte alltid de bästa. Men det skulle vara såå skönt.

För det tar ett tag att göra den där ominstallationen, att plocka bort vissa komponenter och sätta in nya. Att skapa nya minneskort och tankekretsar. Visst jag tycker att det är kul och så fort jag fått det påpekat så försöker jag verkligen tänka i nya banor men det är inte så enkelt för vissa saker tar det tid att leta reda på. Det kanske inte heller alltid är så enkelt att göra den där kopplingen. Jag tror många gånger att det är jag som är sån... men finns det något jag hatar mer än just den tanken. Jag är sån och det är inget jag tänker göra något åt. Så jag försöker alltid göra något åt det. Gillar inte att sitta fast.

Ja men nu har jag tappat tråden igen, det skulle inte handla om mig eller någon annan den här gången. Det skulle bara vara tankar kring något som kan vara ett problem men faktiskt inte behöver vara det. Vi är ju alla olika och hanterar saker och ting olika.

Det finns ju så klart andra tillfällen eller upplevelser jag skulle vilja att det var möjligt att installera om. Ta ut det gamla programmet och installera ett nytt utan buggar och gamla cockies, då tänker jag på sånt som ingen borde behöva uppleva, som tex alkoholiserade föräldrar, incest, våldtäkter mm mm. Tänk så skönt om det bara gick att avinstallera dessa uppleverlser och skapa nya rena.

Tänk...

1 kommentar:

Anonym sa...

jag tycker att det finns en sorts avinstallation mellan förhållanden - det är det en kallar när det går en tid imellan två förhållanden där en kan hitta sig själv och bli av med det gamla. Så när en går in i det nya förhållandet så börjar en nästan på ny kula men har med sig lärdomarna. Så fiffigt!