2006-10-23

Verkan

Har läst Verkan av Torbjörn Flygt.

Jag gillar hans språk. Han har så talade bilder.

Boken handlar om en människas konfkter kring hur vi i samhället ska hantera övergrepp. Allt från fysiskt våld till inbrott. Huvudpersonen är en extremt moralisk åklagare, enligt min mening en inte allt för sympatisk man. Tycker att han har respekt för samhället och dess strukturer men han kan inte ta hand om sin familj. Det är i alla fall hans tankar vi får följa, utan att avslöja allt för mycket så diskuteras medborgargarden och hur vissa grupper löser konflikter inom sin grupp. Är det här bra eller?

Det är just det som jag gillar med den här boken att jag får tänka till och att jag sakta men säkert skapar mig en egen tanke kring det här med medborgargarden och så. Trots att författaren visar en ståndpunkt tycker jag inte att det för den delen är svårt att gå emot och tycka något annat. Kanske för att jag inte fann huvudpersonen speciellt sympatisk.

I det stora hela tycker jag att det var en väldigt bra och lättläst bok med ett intressant ämne. Det är inte allt för ofta jag stöter på den typen av böcker och gillar dem.

Inga kommentarer: