2009-01-22

Jag tror på människan

På nyheterna i morse har de diskuterat SSPX eller Prästbrödraskapet St Prius X. Det visar sig att de är en högerextrem katolsk rörelse. Jag såg ett lite urdrag ur gårdagens program och jag blev helt kallsvettig. Hur kan det finnas människor idag som inte tror på förintelsen? Hur? Eller i alla fall som han säger i programmet, jag tror inte att någon jude dog i gaskammare. Hur dog de då? Alla dessa judar? Jag önskar att han kunde förklara det för mig. Måste kanske se hela programmet...

Jag har aldrig varit en fan av katolicismen, jag tycker att det är en inskräknt, patriarkal diktatur. Med påven som envåldshärskare. Han viskar och alla säger oh och ah. Nej inte alla det finns så klart kritiska även i de egna leden och det är ju skönt att se. Men tänk så många unga kvinnor som far illa i katolska länder för att de inte får abortera. Tänk alla människor med "avvikande" sexualitet som inte kan visa vem de är. Visst jag kan oxå nämna det mer skandalösa men tänker det vara osagt...

Att det finns den här typen av katolska falanger, som dessutom påven sträcker ut en hand till, gör mig rädd. Religiös fanatism är så lätt att utnyttja. Det behövs bara en stark person och alla följer. Sedan att den är högerextrem gör ju inte saken bättre.

Det är nog det som skrämmer mig allra mest med alla religioner, att det är så lätt att utnyttja dem. Vi måste kriga här, hur ska vi göra. Jo men vi säger att det finns en religiös anledning och folket följer. Religionen är allt för lätt att använda för politiska och ekonomiska syften.

Vi säger ofta om det inte varit för religionen hade det inte varit några krig. Visst det ligger en viss sanning i det. Men det är inte religionerna som skapar krigen utan människorna som ser det som användbart att utnyttja religiösa människor och religionen. Alltså om det inte funnits dumma, maktgalna människor hade det inte funnits krig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är den stora Väsenhemligheten?
Att göra som Gud & ta det djävligt lugnt
& en gång för alla befria sig ur smeten.
Den som kontrollerar sexualiteten
...kontrollerar Universum. Punkt.

Anonym sa...

Jag tänker spontant efter att ha läst ditt inlägg att religionen är som allt annat, dubbelt. Det finns en svart och mörk skugga, men den som verkligen är religiös får kontakt med det ljusa, vackra också. Det du beskriver är mer politik egentligen, förklätt till religion. Ta bara Israel-Palestinakonflikten. Är det nån som tror det handlar om religion längre??

Och påven. Är han inte lite skrattretande? Men det som är hemskt är just hur folk följer hans direktiv emot bättre vetande. Emot sina egna känslor och tankar. Nä, det är en medeltida institution. Där får vi vara glada över att vår "egen" kyrka är mer reformvänlig, mindre dogmatisk och styrande. Behovet av andlighet verkar dock vara något som människan har inom sig. Är det önskan att förstå mysterierna?

ellapix sa...

Israel-Palestina konflikten har väl aldrig handlat om religion. Precis som allt annat handlar det i grund och botten om ekonomi. Att ha de bästa landområdena. Att kunna få ut mest möjliga profit. Sedan är det bra att ha religionen som orsak för det är lättare för "folket" att förstå eller att acceptera. Religionen är ytterst sällan orsaken till konflikten. Men religionen används.

Då kommer jag till nästa fråga har inte alltid religionen använts i politiskt syfte? Ja visst den enskilde individen kan ha fina religiösa upplevelser. Men det går ändå inte att komma bort från att religion är mänsklighetens svaga punkt. Det är en av de områden där vi är extremt lättstyrda och "makten" kan få oss att göra som de vill. I gudens namn.