2008-09-17

Välkommen hem

Jag har en kompis som precis skaffat sig en lägenhet i stan. Hon flyttar från landets lilla mysiga stuga in till en fräsch lägga i stan. Plus en annan som precis skaffat sig en ny lägga trots att hon nyflyttat. Det fick mig att fundera kring hur viktigt det är att komma hem till något som en trivs med. Att komma hem till något som ger en ro och frid.

Jag gillade vår förra lägenhet, men den var helt klart lite för liten. Den som vi har nu är helt perfekt för två personer. Bara det där lilla att den kändes lite för liten, att allt var tvungen att planeras. Ska vi köpa den grejen eller den. Vad måste vi slänga i så fall. Hur förvarar vi kläderna på bästa sätt osv. Plus att det blev stökigt på en gång, det var ett måste att hålla efter. Vilket jag måste erkänna varken jag eller Isäntä är väldsbäst på.

Här i den nya läggan är det inga som helst problem. Allt får plats och även lite till. Sedan hjälper det ju till att den är så fin. Att vi gör den fin, köper sånt som passar in och inte bara tar de gamla trasorna för att det är bekvämt. Vi gör den till något som är vårat något som vi båda är nöjda med.

Jag tror inte att jag klarat av att flytta om inte lägenheten varit så fin. Har en saker som är jobbiga här i livet, behöver inte vara något allvarligt. Men som exempel att byta bostadsort eller att vara utan jobb. Sånt som kan påverka ens liv ganska rejält men ändå inte behöver göra det. Nåja ni fattar. Är det så då är det så mycket mer viktigt att ha ett hem att komma till som känns underbart. Att kunna öppna dörren och kliva in i något som känns fint och hemma. Det skapar ändå livsharmoni trots att det andra kanske skakar lite.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ljuva ord, och sanna. Mitt hem har alltid varit min borg. Platsen att ladda batterierna. Hur ska man annars orka möta livet?

Kram,
ic

A-L sa...

Precis. Det är inte roligt att ha en lägenhet som man inte vill bo i. Som jag bott nu har det bara varit en stor förvaringsenhet inte ett hem. Nä, det visade sig att jag måste bo litet för att trivas. Allt på lagomt avstånd. Dessutom får jag ett myyyyyyyyysmysigt kök nu (vilket jag aldrig haft). Jag tror jag ska skaffa pelargoner. Det känns som ett mormorskök.

ellapix sa...

Åh pelargoner, det är fint. Jag har stora planer för min balkong inför nästa sommar. Då kommer den att bli den mysigaste balkongen någonsin. Har redan börjat rita på skisser och letat möbler till den. Tänker på blommor jag vill ha vad som kan tänkas rymmas.