2007-10-10

Störigt

Det finns mycket som jag stör mig på; egoism, sexism, fördomar, förutfattade åsikter, feghet. Jag stör mig oxå på när folk gör saker större än vad det är som att säga "jag är så deprimerad" i betydelsen jag är lite nere nu för jag har beslutsångest eller nåt. Alltså vi använder vissa ord allt för lättvindigt. Det stör mig, för har en någon gång träffat någon som varit deprimerad alltså som sjukskrivit sig för depression då inser en att det inte alls har att göra med att vara lite nere. Det är något helt annat. Jag blir nästan lite småirriterad bara jag tänker på det. För när vi använder oss av det ordet i fel betydelse så tappar det sin betydelse. Vi kommer helt enkelt inte att ta den deprimerade människan på allvar för alla är vi ju lite deprimerade lite nu och då. För att posten in kommit eller för att det inte fanns någon tvättid. Jag blir så deprimerad!

En annan sak jag stör mig på är människor som inte har koll. Nu måste jag vakta min tunga för det här kan verka lite snorkigt men det är inte meningen. Alltså framförallt gäller det det område jag brinner för allra mest nedbrytningen av de patriarkala strukturerna. Jag kan blir smått galen på folk som inte ser dessa strukturer eller som inte reagerar över dem. Det är så lätt att säga att en är feminist idag och att vara feminist betyder i stort sett det samma som att vara för jämställdhet. Men jag tycker inte att det är fullt så enkelt. För hur uppnår vi jämställdhet, hur ska vi göra för att kvinnor ska betyda lika mycket som män? För att göra det så måste vi bryta ned de patriarkala struktureran som styr vårt tänkande och vårt agerande. Det handlar allstå inte bara om att ge kvinnor och män lika mycket lön för samma typ av arbete och kompetens. Med att inte ha koll menar jag att på något sätt nöja sig med att vara feminist, det räcker med att jag säger att jag är det. Då har jag gjort mitt. Att vara för jämställdhet är något fint som vi alla är (annars är du dum i huvudet *ler*) Men sedan räcker det på något sätt, vi reflekterar inte över våra vardagliga val vad de gör. Hur vi utformar en kampanj eller undervisar. Hur vi ska göra för att just vår arbetsplats eller hobbyverksamhet ska förbättras när det gäller jämställdhetsarbetet. För jag har gjort mitt, sagt att jag är feminist...

YMCK
8 Bit Wepon

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Har just börjat jobba med en utredning "jämställd vård?" som ser på läget idag i Sverige. Sååå roligt att jobba på en myndighet som jobbar med VIKTIGA frågor som rör oss alla! Har suttit i två dagar och diskuterat detta med sååå smarta kollegor m erfarenhet om hur vi kan jobba BÄTTRE med detta. Dessutom måste vi ju jobba med social, ålders, regional och etnisk jämlikhet. Tänk va mycket det finns att göra!!!
Vad gör du Anna mer än att säga att du e feminist? Berätta! Det e ju intressant! Kan tänka att du börjat m klubben... :)
/EM

ellapix sa...

för mig handlar det mycket om att sprida ord, att inte fastna i mönster . Ett exempel bara från någon kväll sedan ute på klubben. En kompis säger "men vill jag egentligen bli lastbilschaufför? Tycker jag inte att det är karlar som ska göra det egentligen..." Istället för att hålla med i jargonen så säger jag "Jag tycker att det är jätte bra att du gör sånt som bryter på normerna" Så att hon får en pepp om att det hon gör är rätt och att vi inte måste fastna i mönster.

På klubben är det annars svårt, vi är många kvinnor och få män. Så det är mycket att jobba med. Framförallt gäller det attityden att det måste vara män för att arbetet skall utföras. Jag hjälper till med allt som jag bara kan som är "traditionellt manligt" Försöker bryta rollerna. Dvs rollfördelningen och synen på vad som tillhör rollerna. Men vi är duktiga på fördelning, vi har nog mer kvinnor som dömer på våra tillställningar än män. Dock tycker jag att vi är dåliga på att ta in kvinnor som externa instruktörer, där det gäller pepp för de aktiva och så.

Det är vad jag kommer på så här på morgonen när allt helt plötsligt blev lite stressigt.