2007-10-11

Historien om Europa

Nu har jag läst ut den Historien om Europa. Uppvaknande 1300-1600 av Karsten Alnaes

Baksidestext
Det finns ett brinnande instresse för historia i Sverige. Nu kan du göra en riktigt djupdykning i vår egen världsdels dramatiska historia. I det första bandet av fyra i verket Historien om Europa skildrar Karsten Alnaes åren 1300-1600. En tid av nya spännand tankar och idéer, av konst och vetenskap i utveckling. Men också år av grymma kring, djupa orättvisor, återkommande svält och fasansfulla farsoter. Att läsa Alnaes är som att göra en tids- och upptäcktsresa i Europa tillsammans med en alldelens egen, privat guide. Med schvung och entusiasm beskriver han de stora dragen i historien och gör täta inzoomningar då läsaren kommer gånga tiders människor oerhört nära, fattiga såväl som rika. Genom att bjuda på många autentiska ögonvittnesskildnignar, liksom utdrag ur memoarer, krönikor, dagböcker och brev, skapar Alnaes en speciell närvarokänlsa som ligger repotaget nära. I Alnaes bok får du följa med från Grönland i norr till Andalusien i sönder. Du besöker en lång rad städer och byar, kliver in i kloster, kyrkor, palats, bondgårdar, sjukhus och verkstäder. Ett riktigt läsäventyr väntar!

Det är en tjock bok, och faktaböcker är ju inget som en sträckläser oftast. Eller inte jag i alla fall. Men det är det som är lite skönt med faktaboken att den ligger där och väntar som en trogen hund. Jag kan återkomma till den när jag får lust.

Det som jag tycker är allra bäst med boken är de kapitel som skildrar personer som levt under medeltiden och renässansen. De kapitel jag kämpade mest med var de om konsthistoria, det tilltalar mig inte alls och var därför väldigt tungrott. Men resten av boken var lätt att läsa och 100 sidor gick som på ett nafs. Han skriver lätt och medryckande. Det är en rörig tid som skildras, men jag tycker ändå att han gör det bra. Har du lite tid över och vill lära dig lite mer om Europa tycker jag att det här är en bra bok att börja med. För min del skapade den lust att läsa och lära mer, det tycker jag är ett bra kriterie på en fakta bok.

Inga kommentarer: