2006-12-19

Upp till kamp

Vart har snön tagit vägen? Någon som ska säga mig...

Slåss med min bil idag, där jag bor har vi bara motorvärmare som går igång en till två timmar före planerad avgång. När det är så här fuktigt räcker inte det. Vet inte hur många gånger jag måste klättra in via baksätet. *suckar djupt* Så idag har jag gått in i kamp med motorvärmaren. Tänker försöka torka upp bilen så att inte framdörrarna fryser fast. Detta innebär att jag antagligen kommer att måsta gå ut en gång i timmen och ställa om tiden. Morr. Men vad gör en inte för att det ska gå smidigare i framtiden. Är så less på fastfrusna framdörrar och lås som inte går upp.

Två dagar kvar till snön... *längtar*

-- 11:38
Kampen fortsätter. Nu har motorvärmaren varit igång sedan åtta och jag får fortfarande inte upp de främre dörrarna. Klättrade från baksätet och la upp kupevärmaren på sätet. Det kanske hjälper lite för att värma upp och sedan torka upp bilen. För jag misstänker att det är all fukt som gör det. Så fort jag får upp dörrarna ska jag ta och torka bort all kondens så att de kanske inte fryser fast helt nästa gång.

Tur att jag inte har långt till parkeringen då jag måste gå och ändra tiden titt som tätt.

-- 14:51
Så nu börjar det likna något, den har torkat upp och låset är snart tort det med. När jag går ut och ändrar tiden nästa gång ska jag ta med mig låsoljan och smörja in alla dörrar. Har redan varit ute och torkat och kletat silicon. Bilen börjar bli riktigt torr och fin. Nu hoppas jag bara att det håller i sig. Det får vi väl se imorgon när vi ska iväg och handla, om bilen klarat natten dvs dörrarna går att öppna och jag behöver inte värma upp låset för att det ska gå att vrida om nyckeln. *håller en tumme*

Såndana här gånger hatar jag att jag bor i lägenhet och inte har garage.

4 kommentarer:

Daniel Jonsson sa...

Det finns silikon-stift (jo det heter så) att köpa som man kan smörja på gummilisterna kring dörren. Då ska dom inte frysa fast så mycket...

ellapix sa...

Tack för tipset Daniel, men jag har smörjt med siliconstift. Kanske inte tillräckligt dock. Har varit ute och smort lite mer nu när bilen torkat upp lite. Har även torkat bort all kondens, så får kupévärmaren stå på några timmar till så kanske det går...

Anonym sa...

Haha, min cykels växlar fryser när det blir minusgrader. Så jag lät cykeln sova inne i mitt rum i natt. Imorse fungerade växlarna, men när jag var halvvägs till skolan hade de redan frusit fast igen. Kämpigt..!

ellapix sa...

Ja det är illa det här med kyla *skakar på huvudet*