2006-12-18

Känlsomässigt udda

Känlsomässigt udda av Kate Atkinson
Nu har jag äntligen läst ut den, hum äntligen det lät som att den var jobbig att läsa och det var den verkligen inte. Jag njöt av var enda sida nästan av varenda ord. Hon skriver så fyndigt och med så talande bilder. Så här beskrev hon till exempel en fult stickad tröja "stickav av en babian till en babian" då förstår vi alla att den inte kunde ha varit särskilt snygg. Hade det bara stått en ful stickad tröja så hade den ju bara varit lite ful. Hon har ett fantastiskt språk och jag gillar verkligen henne. Har även läst Mänsklig krocket och I museets dålda vrår. Men den här boken tar nog priset som den mest förvirrade och underhållande.

Jag rekomenderar den varmt.

Boken handlar i huvudsak om en ung kvinna som letar efter sina rötter. Men detta märks knappt. Det är så finurligt skrivet att en som läsare inte hinner med ibland. Det är ett mysterium som nystas upp och i sista kapitlet så förstår jag plötsligt hur allt hänger ihop. Underbart!

Inga kommentarer: