2008-06-20

Familjens projektledare säger upp sig

"Det talas mycket om att vi curlar för våra barn. Men det är inget emot det sopande som vi kvinnor dagligen utför framför barnens pappor. Jag håller banan så blank åt min man att han formlingen glider genom vardagen. Är det rimligt? Varför håller jag på så här? Men mest av allt undrar jag: Varför kan inte min man hantera familjelogistiken? Är det som han påstår, att det är skillnad mellan våra hjärnor? Att min funkar bättre när det gäller inköp av regnställ och planering inför studiedagar. Eller är de som jag ibland misstänker, han kan men inte vill? Läs om min kaotiska vardag och hur jag sa upp mig från det jobb jag aldrig sökt och inte ens är lämpad för. Säkert kommer du att känna igen dig! Det här är en bok för alla kvinnor som älskar sina män - men som är trötta på att vara familjens projektledare. Riktigt trötta. Min ackumulerade frustration har sprejmålat sidorna med ilska, på min jakt efter förklaring och en lösning. Nu har jag en. Här."

Det här är en insiktsfull bok om hur mycket tankekraft som läggs ned på familjen. Jag uppmanar män att läsa boken. Jag önskar verkligen att det inte är så som hon skriver utan att det finns män som tar ansvar över familjelivet i andra frågor än tekniska. Fram för vill jag att de män som planerar kalas till sina barn eller semestrar till sina partners höjer sina röster. Fram för män som med nöd och lust går in för att hjälpa sin tilltänkta med planeringen av det stundande bröllopet. Eller varför inte dopet eller födelsedagskalaset eller som ikväll midsommarfesten! Vad ska vi äta? Vilka glas ska användas? Vad ska plockas bort och när ska vi börja med allt? Upp till kamp!

Inga kommentarer: