2008-06-22

Dårskaper i Brooklyn av P Auster

"Nathan Glass är i sextioårsåldern och har precis tillfrisknat från cancer. Han är nyskild och efter att ha sålt huset i förorten betämmer han sig för att flytta tillbaka till barndomens Brooklyn. I en bokhandel springer Nathan på sin brorson Tom Wood, som han inte sett på nästan tio år. Tom var en gång en lovande akademiker, men något gick snett och nu arbetar han som bokhandelsbiträde. Nathan lär även känna Toms chef, den homosexuelle bokhandlaren Harry Brightman, tillsammans bildar de en ovanlig trojka. Plötsligt en dag dyker Toms nioåriga systerdotter Lucy upp. Hon vägrar att prata och kan således inte tala om hur hon tagit sig till Brooklyn eller var hennes föräldrar befinner sig. Och de tre männen dras in i händelser som kommer att förändra deras liv för alltid..."

Jag skulle nog lugnt kunna säga att den här hamnar blad det bästa Paul Auster jag läst. Jag kan tycka att han är lite blandad och vissa av hans böcker kommer jag bara inte igenom. Men den här var helt underbar, läste ut den på bara några dagar. Han har en sådan varm penna och karaktärerna beskrivs med sådan kärlek. Sedan gillar jag att det allt som oftast dyker upp svåra moraliska ställningstaganden och att karaktärerna tänker mycket. Som sagt en av Paul A's bästa!

Inga kommentarer: