2007-04-23

Tjejsnack v 17 - Viktiga frågor

Veckans frågor kommer från Milo

·Ska man drogtesta 13-åringar?
Beror helt klart på varför. Tycker att det är ok att vissa arbetsplatser kräver drogtest då arbetet är farligt och kräver nykterhet. Plus att det kan hjälpa en och annan. Så jag är väl inte helt emot drogtest då det är en farlig substans som ingen borde ha i kroppen.
·Tycker du att man ska ha övervakningskameror i skolorna?
Nä övervakningskameror är jag emot, tycker att vi ska kunna skapa så pass trevliga klimat på våra skolor att det inte ska behövas kännas farligt att gå dit. Varken för elever eller lärare.
·Tycker du att det är ok om det finns övervakningskameror på andra offentliga platser, som bussar, affärer, gator, taxi osv.
Nä det tycker jag faktist inte, visst blir det lättare att få fast människor men det är så lätt att det missbrukas. Visst i en taxi möjligen då det kan hjälpa en ensam taxichaufför men inte på gator och affärer. Det offentliga rummet blir mer och mer övervakat och därför mindre och mindre. Snart har vi en storebror som ser oss över allt. Vi människor behöver plats för oskyldigt bus...
·Ska du donera dina organ?
Självklart! Det kan ju alltid leda till att en av mina kroppsdelar räddar någon annan. Det är helt självklart och går inte att ifrågasätta.
·Vad tycker du om dödshjälp?
Det är en svår fråga, i allmänhet är jag för. Tycker att vi människor själva ska få bestämma om och när vi vill dö. I alla fall när det sker före den naturliga döden. Det är min kropp och därför tycker jag att det är mitt beslut. Men det svåra är i vilken situation beslutet fattas, är personen deprimerad och har inte fått den hjälp som den behövde eller är den senil och vill inte leva längre. Det blir med andra ord svårt så fort vi kommer ned på specifika fall. Men rent generellt så tycker jag att vi borde ha möjlighet att bestämma över vår egen kropp. Själv vill jag inte ligga samhället och mina släktingar till last om jag blir ett gammlat kolli som bara ligger någonstans och tar upp plats. Det känns så onödigt då lever jag ju inte... så med andra ord handlar det om hur jag definierar - att leva.

Inga kommentarer: