2007-04-11

Livsnjutare

Sitter som bäst och planerar en tårta, det ska bli tårta på fredag. Planerna går framåt och jag vet nu både hur den ska se ut och vad den ska innehålla. Jag älskar att planera inför saker som ska hända. Ibland är det nästan så att själva planeringen är roligare. Kanske har jag genom planeringen byggt upp så mycket förväntningar, jag vet inte. Men jag älskar att planera och fixa mysiga saker för de jag tycker om.

I min värld är alla dagar värda att fira om det så bara är med en kopp te så ska den njutas. Det är inte något en bara dricker eller gör för att få det gjort. Allt ska njutas en middag ska njutas helst ska det vara dukat på bordet med blommor och ljus. Middagen får gärna pågå i en timme eller mer. Livet ska njutas och det gör jag bäst i andra människors sällskap. Visst går det bra att njuta själv men det är liksom inte samma sak.

Att duscha på morgonen är en njutning, att känna hur kroppen vaknar till, att sedan smörja in den och ta på sig rena kläder är ju helt underbart. Tänk att vi har chansen att få välja vad vi vill ha till frukost, att faktiskt stå där vid kylskåpet och tänka på vad vi ska äta. Själva ätandet är ju inte att förglömma det är den viktigaste biten i själv njutandet. Varje tugga ska smaka och upplevas. Så fortsätter dagen, även jobbet kan en njuta av. Sedan kvällen då ska en njuta av en god middag i lugn och ro ska en njuta av maten och sällskapet. Som sagt det får gärna ta en timme att äta.

Jag tror att jag kommer från en ganska romantisk familj. Eller båda mina familjer är nog så. Mamma var sån, frukost det åt man länge och njöt och tog det lugnt. Framför allt är det maten som ska njutas. Pappas familj är likadan. Mat är detsamma som samvaro inte bara något en stoppar i sig för att överleva. Listan på njutasaker skulle bli lång om jag raddade upp den här, för jag vill att varje sak eller handling jag gör ska vara njutbar i sig. Att gå en promenad eller läsa en bok vad det må vara.

Uppmaning!
Nästa sak du ska göra idag passa på och njut! Om det så bara är att skriva ett papper eller dricka en kopp kaffe. Tänk att du har förmånen att få göra allt detta utan några större besvär. Vissa saker får du till och med betalt för att göra...

Inga kommentarer: