2008-07-21

Tillbaka igen

Nu så är vi hemma igen. Hemma, det känns konstigt att säga så om ett ställe där jag knappt sovit i fyra nätter. Men det är ju bara att inse läget och köra på. Har kontaktat några "klubbar" som känns bra att starta med nu så här i början så kanske har jag snart några vänner eller bekanta som jag kan prata med på stan.

Såg ett jobb idag som jag måste söka, lärarjobb. Nu måste jag skriva ett sjutusans bra personligtbrev så att de verkligen vill ha mig. Jag bor ju trots allt i den här stan nu.

Nåja, vi har sedan sist hunnit med en vecka i myggornasparadis Lovikka. Det är så fantastiskt vackert där att jag nästan bara vill gråta. Jag har några bilder men de får komma senare. Det var skönt att åka upp dit och ladda om batterierna lite. Vi har mest bara slappat, kollat på när Isäntäs bror och sambo fiskat. Kollat film, spelat tvspel, fikat och lagt pussel. Vi har besökt några loppisar och jag har fyndat en tavla. Jag har länge letat efter en sådan tavla och jag hittade den i precis rätt färger. Även den kommer snart som bildbevis. Men mest av allt har det blivit mycket kaffe. Kannan har stått på hela tiden och jag har säkert druckit tre fyra koppar om dagen. Hujja! Tänk att jag ska måsta åka upp till Tornedalen för att jag ska lära mig dricka kaffe. Fast jag måste säga att dricka och gilla är inte helt synonymt.

Det har regnat mycket, men vad gör väl det när vi sov på ett loft precis under taket och det smattrar så underbart och sövande. Det är så tyst, bortsett från regnet, att vi knappt vaknat på morgnarna. Smatter smatter mot taket. Sedan skynda upp till huset för att äta Isäntäs mammas hembakade bröd till frukost. Vi har haft det så lyxigt den här veckan. Hundarna har sprungit fritt på gården och vi har gått långpromenader och sprungit min stortå blå. Helt magiskt.

På vägen hem tog vi en liten omväg på 8 mil, via Haparanda och IKEA. Det var en helt otrolig väg och längst torneåälven är det verkligen vackert. Utanför Haparanda ville jag bara kliva ur bilen och skrika här vill jag bo!

Tyvärr blev det inte så mycket tid på IKEA det var gassande sol och vi hade hundarna med oss. Vi hittade en parkeringsplats i skuggan men vem vet hur fort solen färdas så vi mer eller mindre maratonlöpte genom butiken. Vi fick med oss några burkar och en katalog det är allt. Men vi har redan nu bokat in att vi ska göra en dagstur uppåt när vi vet hur vår ekonomi ser ut.

Jag har tusen och åter tusen berättelser men jag återkommer lite senare, nu ska jag planera för en efterrätt jag ska göra imorgon. Då kommer min familj på besök, vilket så klart ska bli hur trevligt som helst. De blir de första att se hur vi har det. Sedan kommer antagligen Isäntäs bror hit nästa helg, när det är PDOL. Barnen måste ju få åka karusell på dagen...

Tack och hej
tartexpastej

Inga kommentarer: