2008-08-21

Kära Dagbok

Imorse vaknade jag när Isäntä gick upp till jobbet. Orkade inte ligga kvar så jag gick upp och åt frukost. Hembakt bröd med ost kan vara så gott. När det var avklarat fick hundarna sitt, en kissrunda och sedan frukost. Jag kände mig lite rastlös så jag började plocka undan grejer och städa lite. Torkade balkongfönstret som jag hoppade över när jag torkade sist. Sedan ringde jag till vaktmästaren om att lamputtagen i sovrummet inte fungerade. Han kom förbi och det blev massor gjort. Han skickade någon att sätta in en plåtbit som täcker glipan mellan balkongdörren och själva balkongen. Har redan tappat ned något i glipan, som jag faktiskt fick tillbaka idag. Men han kunde inte laga lampgrejerna då de hade någon slags garanti. Så jag fick ta mig till tåls. Drog fram köksskärbrädan och dränkte in den i ytterligare ett lager olja. Den var helt snustorr när vi flyttade in och hur lätt är det att sköta en snustorr skärbräda? Så nu matar jag dem med rapsolja och den blir bättre och bättre. Men den verkar vilja ha mycket innan den är helt nöjd. Satte mig sedan och spelade lite Kingdom Hearts, måste ju spela ut det innan det ska tillbaka till bibblan. När det tog stopp passade jag på att göra lunch, den blev inte så fantastisk. En skulle kunna tro att jag går på någon slags bantningsdiet. Men så är inte fallet. Jag hade bara inget annat hemma som kändes kul. Det blev keso med gurka, tomater och på det balsamvinäger och lite fransk salladsdressingskrydda. Sedan letade jag fram lite tacosalsa och gamla skal som låg i ugnen och skräpade. Visst låter det gott kära dagbok.

Efter denna fantastiska lunch, bestämde jag mig för att hundarna skulle få en rejäl promenad. Vilket de oxå fick, jag gick halvägs till Öjebyn via Degeränget. Där var det verkligen fint, Degeränget alltså. Inte så många hus och verkligen lantlig idyll. Jag gick där och drömde, försökte bestämma mig för vilket av alla de mysiga husen som jag ville bo i. Vi gick och gick och gick när jag upptäckte att vi varit ute i en timme så bestämde jag mig för att vi skulle vända. Jag hittade en urmysig strandpromenad! Varför ska den ligga så långt borta, det är precis en såndär promenadsträcka som jag vill ha. Där hundarna kan gå lösa och sköta sitt och jag kan slappna av i allt det vackra. Vatten och skog. Promenaden tog två timmar och jag har nu några blåsor på mina ömma fötter. Kära dagbok varför tar jag inte de bättre skorna?

När jag kom fram till gården så ringde elkillenPär, han var två minuter bort och undrade om jag var hemma. Vilket jag ju rent tekniskt inte var. Men inom två minuter är jag. Så jag hinner hem, bada av Lakrits rumpa och sedan kommer elkillen. Det känns lite ovant med porttelefon. Nåja han fixade problemet inom en tio minuter så nu har vi taklapa och fönsterlampa i sovrummet. När han var klar, tog jag cykeln det fjuttiga kvarteret till ICA, ville vila mina blåsor. Där handlade jag lite till middagen; ekologisk mellangrädde, fetaost och en chiabatta. Plus det som var viktigast tvättmedel. När jag kom hem igen tog jag mig en tallrik blåbärs soygurt. Påminner lite i smaken om sojasaften i Singapore. Men den är långt ifrån lika söt.

Nu måste jag sluta, ska skicka något mejl och göra lite annat innan jag ska börja med maten.
Tack och hej
Tartexpastej

Inga kommentarer: