2008-08-29

Batteriladdardag

Nu måste jag bara berätta om min och S härliga dag. Det känns som att det är få dagar för mig nu förtiden som blir så där spontant underbara. Dagar som gör att en laddar batterierna. När allt bara funkar.

Först bestämde vi oss för att åka ut till Tallbodan, en garnbutik som ligger i en by ca 1,5 mil från stan. Det var trevligt att köra på lite småvägar och göra sig hemmastadd lite i sin nya kommun. När vi kom fram så var så klart kvinnan som hade butiken väldigt pratglad och trevlig. Hon ville verkligen hjälpa till och inspirera. Vi kom båda därifrån med lite för lite pengar i väskan. Men det är så härligt med garner att pilla på och se fram emot.

Påväg tillbaka stannade vi till vid en liten grusväg för att rastahundarna, jag var lite rädd då älgjakten ju är i full gång så jag ville inte gå för långt in i skogen. Men det behövde vi inte för bara någon meter in på vägen så hittade vi värsta lingonstället. Vi plockade ca 5 liter på en halvtimme. Det var stora fina lingon som hängde i klasar. Verkligen hur lätt som helst att plocka. Tänk om vi haft plockare och varsin hink att fylla då hade det blivit hur mycket som helst. Av dessa 5 litrar kokade vi sylt på 4 resten frös vi in för eventuellt brödbak eller nåt. Sylten blev helt gudomligt god, jag gillar verklingen lingonslyt men då måste den vara hemmagjord! Annars blir den lätt för söt. Vi kryddade den med nejllika och kanel och ja jag ljuger inte om jag säger att den går att äta som godis.

Nåja när vi var klara i lingonskogen, hittade vi en skylt det stod antikt på. Spontaniteten höll i sig så vi bestämde oss för att följa den. Tyvärr var det stängt. Jag blev hungrig och kom i samma veva på att det fanns ett cafe som jag kört förbi några gånger. Det måste vi testa. Det var ju inte heller ett felaktigt beslut. Mycket lunch fick vi och mätta blev vi och kaffet smaka de mumma. Måste dit igen, kanske att jag och Daniel åker dit och fikar i helgen. Det var bara för mysigt. Måste ju testa om fikat är lika smarrigt som maten.

Väl hemma efter att ha handlat middag så börjar vi titta på våra garner, jag plockar fram möster och börjar så smått att undersöka hur jag ska göra och innan kvällen är slut har jag gjort halva pulsvärmaren klar. Jag gillar färgerna jag valt och kan inte komma över att jag nu har en massa fina garner i min samling.

Vi åt pasta med gorgonzolasås och plommonkaka med glass till efterrätt.

Den här dagen och alla spontanitet den innehöll kommer jag att leva på länge. Jag kommer att tänka på den när jag måste ladda batterierna eller bara för att minnas hur himla trevlig det var.

Inga kommentarer: