2008-05-26

Tar tillbaka

Idag mötte jag den mopedförare som fick mig att ändra min syn på ungdomar och kollektivism lite. Jag var ute med hundarna och i vanliga fall så brukar inte mopedisterna (de unga) ta hänsyn, utan de rusar förbi i högsta hastighet. Utan minsta tanke på att hundar inte är stabila varelser. Nåväl dagens mopedist både saktade farten och tackade för att jag tog in hundarna och satte dem vid sidan. Vilket jag alltid gör. Jag höll på att tappa andan. Det finns hopp om den yngre generationens trafikanter.

När jag ändå är inne på trafikanter så är det inte så många av de äldre som alltid är kollektivister de heller. De har "glömt bort" att det underlättar för medtrafikanterna att blinka. Här om dagen skulle jag svänga vänster i en trekorsning, bilen som kommer från höger blinkar inte så jag antar att den ska rakt fram. Inte en helt orimlig tolkning. Så jag påbörjar en försiktig sväng och när han ser det så börjar han blinka och jag måste stanna mitt på vägen. *djup suck* Jag blir galen, att det sak vara så djävla svårt att kommunicera!

Jag ska påbörja en kampanj som heter:

KOMMUNIKATION I TRAFIKEN!
Våga blinka!

2 kommentarer:

A-L sa...

Jag vet! Det där med blinkers verkar vara nått som många glömmer bort att använda, vilket jag tycker är hur skumt som helst. Och dessutom verkar regeln vara ju mindre stad, desto mindre behov av blinkers. Som att man ska kunna tankeläsa åt vilket håll människan ska. I bästa fall så får man kanske se en blinkning PRECIS när dom ska svänga. Det gör mig galen. Fram för mer blinkersvett!!!

Anonym sa...

Jag håller med när de gäller blinkandet - de är verkligen jätte störande! Jag försöker påpeka det till pappa ibland, men hans svar är alltid "de var ingen bakanför" då tycker jag ock? de ska väl inte spela någonroll tänk om de är någon som är tex cyklist eller gåganre...