2008-05-22

Individualismens baksida

Vissa saker gör mig mörkrädd, en av dessa saker är dagens ungdomars individaulisitiska tänkande. Det är som att kollektivet eller det kollektiva ansvaret inte existerar. Detta blev väldigt tydlig när jag imorse satt och såg nyheterna. Regeringen funderar på att införa något slags körkort för eu mopeden. I samband med nyheternas inslag interjuvade de ungdomar om vad de tyckte om att införa ett körkort. Båda ungdomarna som de pratade med uttryckte tydligt att det inte spelar någon roll om de hade ett körkort eller inte de skulle ändå köra som de ville. Eller nja det var inte en helt korrekt analys men det var vad jag läste in i det. Det visar än en gång på att undomar inte är helt mogna för att köra något som är så pass farligt. Hur kommer de att tänka när de ska ta körkort för bil. Nä jag kan köra lite som jag vill, för det är ju trots allt jag som tar ansvar över mitt agernade. What! Ansvaret för medtrafikanter!?

Här syns tydligt fara med det individualistiska tänkandet. Det är bara jag som spelar roll. Det är jag som har ansvar över mitt agerande och då skulle jag ju riskfritt kunna köra mot rött om det inte är någon i närheten. Eller låta bli att stanna vid en stop skylt om det inte finns någon annan där. Vansinne! Bara för att ingen ser så betyder inte det att det är ok att bryta på trafikregler eller andra regler med för den delen.

Vart har ansvaret tagit vägen? och ser inte dessa ungdomar fara med att köra onyktra eller utan hjälm. Den oövervinnerliga 15 åringen har talat. Den som tror att inget någonsin kommer att hända med just mig. För mig är det bara tydligt att en 15 inte är mogen nog att ge sig ut i trafiken. Skulle ett körkort hjälpa? Det är möjligt att några av dem skulle kunna förstå faran, men som de uttrycker sig inslaget - det spelar nog ingen större roll. Jag blir rädd!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har vi facit efter år av överbeskyddande. Många ungdomar har aldrig lärt sig bedöma risker utan blivit uppfostrade i vad som är tillåtet kontra förbjudet och inte hur man undviker skador.Uppmaningarna har haglat sedan sandlådetiden: Använd hjälm, på med mössan,klättra inte där, du kan ramla... etc. Har du hört eller sett någon vuxen på allvar träna unga i riskbedömning?..När barn fått lära sig att det är livsfarligt att cykla på en trehjuling på en skolgård utan hjälm så faller det sunda förnuftet till marken. Det som inte är farligt luras de att tro är farligt och när de växer upp och inser det förljugna i alla uppmaningar så får de svårt att göra egna riskanalyser.Vi måste sluta dalta med barnen om de ska kunna utveckla ett ansvarstagande och inte överbeskydda dem så till den milda grad att de sedan desperat längtar efter utmaningar av det slag som faktiskt ÄR farligt.

ellapix sa...

Åh vad härligt att läsa din kommentar Anonym. Jag kan inte annat än att hålla med...