2008-04-12

Matens tecken

Isäntä har fyllt år. Vi har firat detta på många olika sätt, det har varit små presenter lite nu och då. På själva dagen fick han ett Mah Jong spel och ett serie album. I morse, första lediga dagen. Fick han en härlig frukost bestående av pancakes smaksatta av lime med färska jordgubbar och limekesella till. Hur gott som helst. Till det färskpressad apelsinjos. Det vill säga jag pressade den.

Nu ikväll har vi varit och ätit middag på Restaurang Viktor. Det var premiär för mig. Eller för oss båda egentligen, Isäntä har varit där med jobbet en gång men då var det som en annan grej.

Ikväll har vi ätit
Fördrink: Kir med åkerbäsrlikör
Aptitretare1: Marinerad aubergine på rochfordost
Aptitretare2: Mandelpotatischips med squashmos
Förrätt: Jordärtskockssoppa, sallad på belugalinser och smörstekta jordärtskockor, dragon
Varmrätt: Kronärtskockor i grönsaksbuljong, brie, färska örter
Tillval: Europeiska ostar, två sorters bröd & tomatmarmelad
Aptitretare3: Toffe med vanlijgrädde och knäck
Efterrätt: Blodapelsinparfait, hasselnötter, nougat, pepprig chokladsås

My god så gott!

Vi började diskutera hur det såg ut när det var KA Svensson, det var ett tag sedan och det ser ju helt annorlunda ut nu. Det ser inte riktigt ut att vara så dyrt men det är snyggt och pråpert och jag skulle nog inte kunna gå dit och äta i jeans. Men det är ju jag det.

Godast tyckte jag att soppan var, den var himelsk. Linserna helt perfekt kokade och de smakade så fantastikst. Men ostarna och tomatmarmeladen var inte heller fel, väldigt gott måste jag säga och vi försökte att lägga namnen på ostarna på minnet men icket att vi kommer ihåg dem nu. Sedan har vi efterrätten som var helt otroligt god, framförallt den peppriga chokladsåsen. Jag var tvungen att ta mer bara av den för att den var så god. Den svagaste delen var med andra ord huvudrätten och den var inte dålig den heller. Briesmaken som låg över hela anrättningen gav verkligen lite extra sting i det hela. Underbart!

Nästa gång så ska vi ta med utvalda viner, men då det är ganska dyrt att äta där så lär det dröja till nästa gång. Men det är en resturang som är väl värd ett besök.

Inga kommentarer: