2008-04-07

Mansnormativitet

Satt och lyssnade till Godmorgon Sverige eller vad det heter, morgon programmet på SVT, samtidigt som jag borstade Lakrits. Jag måste säga att jag blir både förvånad och uppgiven. Det är som att vi inte kommit någon vart i jämställdhetsfrågan. Mansnormativiteten är förhärskande. Nu kanske inte det är så förvånande när det var sporten jag tittade på. Jo då jag kan göra det då och då och i morse var det extra intressant för jag undrade vad de skulle säga om matchen jag var på igår. Men till min förvåning så nämnde de den inte ens och när jag började titta lite extra, dvs inte bara sitta och lyssna så det blev det självklart hur mansnormativ sporjornalistiken är. När de talade om fotbollen så var det bara Allsvenskan som nämndes och då så klart bara herrlagen. Det vill säga Allsvenskan med herrlag är normen, sedan har vi DamAllsvenskan vid sidan av.

Utöver denna blunder så nämnde de inte ens matchen igår. Alltså det spelas en Champions leauge match, en semi final och detta nämns inte ens vid morgonens sport sändning. Jag saknar ord.

Jag har väl alltid varit på det klara med att mansnormativiteten är stark och att den hänger över oss. Men jag trodde nog att SVT av alla kanaler hade kommit längre. Men så fel jag hade.

Kampen går vidare

Inga kommentarer: