2008-01-19

Samtal

Det finns få saker som jag uppskattar så mycket som ett gott samtal. Jag kan nästan bli hög av att ge mig in i diskussioner och samtala om nära nära saker. Ett gott samtal kan göra allt för att en dag ska förvandlas från grå och tråkig till väldigt intressant. Hum är jag tvilling eller?

Idag har jag bland annat pratat om
- elöverkänslighet
- föräldraskap, tonåringar och sex
- dödshjälp

Det som är mest intressant av dessa, allt enligt mig själv, är dödshjälpen. Såg på morgontv, där de berättade om en man som åkt iväg till utomlands för att få dö när han själv ville. Jag tycker att det är föredömligt. Låt mig förklara... Mannen led av MS och såg ingen ljusning han ville slippa lida mer och han ville slippa åsamka sin omgivning mer lidande. Med sig på sin dödsresa hade han sin allra bästa vän, vännen satt sedan och höll honom i handen när han dog samtidigt som han berättade hur mycket han älskade sin vän och hur roligt de haft det ihop genom åren.

Tänk att få avsluta någons liv på det sättet. Föreställ er att någon i er omgivning är döende, det handlar bara om hur mycket lidade som den döde ska utsätta sig för. Istället för att den här personen ska lida så bestämmer den sig för att dö. Vi kan alla träffas och göra en mysig stund av det. Det får dock inte förekomma skuldbeläggande eller något i den stilen, bara kärlek. Tänk att få sitta och vara med när personen somnar in, för det var vad han gjorde. Han fick först lugnande och sedan sömnmedel så att han somnade och sedan mer så att han skulle sova för alltid. Det var lugt och fint och harmoniskt. Tänk att kunna göra så! Så himla trevligt dödsögonblicket skulle bli. Tänk att kunna samla alla som en älskar och som älskar en och bara kunna göra dödsögonblicket till en stund av kärlek istället för något att känna ångest inför. Kanske är det dags för mig att läsa lite Kübler-Ross.

För att sprida glädje vill jag berätta att jag idag fick tag på biljetter till Kings of Convenience! Jiiipiiii! Vad mer, jo jag köpte ett par skor idag plus ett ekogarn som ska bli en vit sjal. Har börjat lite smått och jag är väldigt nöjd med hur lättvirkat garnet är. Jag har några projekt på gång för slutet av vintern.

- Halvvantarna är snart klara
- En slipover i Fair Isle mönster
- Ekoull sjalen

Så trevligt, allt känns bara så himla bra och trevligt just nu.

Inga kommentarer: