2009-11-03

Veckans mat - 44

Måndag: Potatismos och soyakorv.
Kommentar: Provade ICAs och den var helt ok. Tror det är den mest kryddade korven.

Tisdag: Rödbetssoppa
Kommentar: Använde mig av de ugnsrostadebetorna som blev över och kryddade med lite citron utöver salt och peppar. Det blev mycket gott.

Onsdag: Vegobullar med stektpotatis och lingonsylt
Kommentar: Här har vi ytterligare en favorit. Receptet kommer från Gott och grönt. Bullarna är gjorda på en bas av mandel och de är helt fantastiskt goda. Brukar göra dem till julafton men då har jag västerbottenost i istället för herrgårds. De är så lätta att göra om en har en matberedare. Brukar dubbla receptet då jag ändå gör. Köttisar brukar säga "det smakar ju som riktiga köttbullar, hur kan det göra det när det är gjort på mandel?" Mitt tips om du gör dem är att rulla bullarna riktigt små för de växer när de kokas. Det finns inga köpesbullar som är så goda.

Torsdag: Linscurry med ris
Kommentar: Idag är det Isäntäs om lagat mat, linscurry är lite hans specialitet. Det är alltid gott att bli bjuden.

Fredag: Grekisk quorngryta
Kommentar: Det här receptet har jag fått från M. Det ska var kyckling i orginalet men det byter jag ut mot quornfileer. Här får ni ett lite förenklat recept. Stek filéerna, blanda 2 dl buljong med vitlök, oregano och fetaost. Tillsätt två msk soja. Blanda två msk mjöl i en burk matlagningsjoghurt. Rör ned i grytan och lägg tillbaka filéerna, låt puttra och tillsätt calamataoliver. Serveras med bandspaggetti. För mer ingående recept hör av dig.

Lördag: Isäntä sepcial
Kommentar: Superenkel vardagsmat, stek spenat och tillsätt feta och körbärstomater. Koka pasta och blanda sedan ihop allt. Musigt gott och enkelt. Gott att krydda både med muskot eller curry.

Söndag: Rester
Kommentar: Ingen av oss orkade ställa oss vid spisen

2 kommentarer:

Suricata sa...

Aahh älskar Isäntä special. Lagar den själv då och då =)
Tack!

ellapix sa...

Visst är det gott och framförallt enkelt.