2009-11-09

Veckans mat - 45

Måndag: Vegobullar med potatis
Kommentar: se v 44

Tisdag: Palsternacka soppa med vama mackor från smörgåsgrillen.
Kommentar: Hade palsternacka henne så jag gjorde en vanlig potatis och purjosoppa men tillsatte palsternacka. Mixade allt till en slät soppa, och det blir verkligen gott.

Onsdag: Rester

Torsdag: Tofugratäng
Kommentar: Det här receptet fick jag muntligt av J en kväll på bibblan. Tanken är att det ska vara en "fisk" gratäng. Därför är smakerna sådana som förkinppas med fisk. Jag mosar tofun och marinerar den några timmar i citron, dill, salt och peppar. Potatismoset är så klart gjort på mandelpotatis. Steker fänkål och purjo. Gör en vanlig gratäng med tofun i mitten och moset runt om. Lägger det stekta grönsakerna på tofun och blandar sedan lite citron och dill med creme fraiche och kletar det över grönsakerna sedan skjuts in i ugnen ca 30 min. Det här är en gratäng som ju går att variera hur mycket som helst. Nästa gång ska jag prova tillsätta lite bönor.

Fredag: Ungsrostad potatit, vegofile och bearnaisesås
Kommentar: Jag har gjort egen beasås två gånger men jag har tänkt att jag ska lära mig det. För det är ju bara tusen gånger godare än pulvervarianten.

Lördag: Hämtmat från Chims Thai garden

Söndag: Rester från gårdagen.
Kommentar: Friterade grönsaker är inte lika goda när de värmts i micron...

2 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Tips till go sås.. smält en rulle Biggans aromsmör Café de Paris och koka ihop med en stor burk creme fraiche.. häll över något i en ugsnform och gratinera.. mums!

ellapix sa...

Tack för tipset! Ska genast prova.