2009-11-11

Då var vi där igen

Ilskan stiger i mig och då kan jag bara inte hålla mig borta från tangenterna.

Är det något jag inte tycker om är det inskränkthet, det kan mycket väl vara en av orsakerna till att jag inte tycker om religioner. Allt som oftast faller religionen tillbaka på en skrift och den skriften är sällan modern. Den är författad i en helt annan tidsanda med helt andra värderingar och synsätt än de vi har idag. Jag har svårt för människor som inte kan se att deras bok är ett barn av sin tid. Att tider förändras och då borde även religionens uttryck förändras.

Ta som exempel Svenska kyrkans val att viga homosexuella. Jag tror inte att debatten i min lokalblaska varit hetare. Bortsett från skolmatsdebatten. Det haglar citat från Petrus och gänget. Jag blir så trött. Samtidigt som jag är så glad att Svenska kyrkan insett att vi inte ska leva i det förgångna att Petrus ord inte ska tolkas ordagrant utan att det handlar som jag sa om ord och tankar formad i en tid för länge sedan. Det är bra gjort av dem. Jag är en stolt ickemedlem.

Jag vill inte leva i ett samhälle som inte utvecklas som inte går framåt. Som inte anammar det "nya". Jag trodde i min enfald att kärleksbudskapet i Bibeln gällde alla. Men så fel jag hade... Kärlek ska bara ges till dem som förtjänar den och de som lever upp till normer och värderingar som formades för över 2000 år sedan. Herre min skapare vad jag hoppas att vi kommit längre än så...

Inga kommentarer: